Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
20 Jun 2010, 21:40

[Trimite mesaj privat]

Sistem    [Editează]  [Citează] 

S? se rezlove sistemul


V? rog doar sa nu-mi spune?i s? exprim pe x ?i z din primele dou? ecua?ii ?i s? înlocuiesc in a 3-a...


---
Anamaria
Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
14 Jun 2010, 23:49

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
S? se rezlove sistemul


V? rog doar sa nu-mi spune?i s? exprim pe x ?i z din primele dou? ecua?ii ?i s? înlocuiesc in a 3-a...


Înmul?i?i toate ecua?iile cu a, dup? care aduna?i 1. Descompune?i în factori.


---
Euclid
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
15 Jun 2010, 00:18

[Trimite mesaj privat]


A?a c? :


Introducem nota?iile


Sistemul se rescrie

?i analoagele.

Întrebare: am vreun motiv s? aleg doar plus în fa?a radicalului?


---
Anamaria
Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
15 Jun 2010, 06:58

[Trimite mesaj privat]


[Citat]

Întrebare: am vreun motiv s? aleg doar plus în fa?a radicalului?


Din condi?iile ini?iale numerele
sunt fie toate pozitive, fie toate negative. Sistemul are dou? solu?ii.


---
Euclid
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
20 Jun 2010, 20:13

[Trimite mesaj privat]


Nu sunt un adept al computerului pentru probleme ce se rezolva usor cu mana si care au rol de a "forma ochiul". Insa aceasta problema este un mod bun de a ilustra ce se poate face cu computerul.

Rezolvam deci cu sage (stiu, nimeni nu vrea sa auda ceva de computere cat timp doar bacul este telul maxim in matematica, dar cei ce se gandesc mai departe poate dau o sansa acestui sage...)
Telul este in prim plan de a ne verifica, nu de a rezolva. De asemenea poate astfel avem o idee mai clara asupra numarului solutiilor si a modului cum se corespund decoratiile...

Redau codul intai, cu ceea ce mi se da interactiv de catre interpreterul sage. Nici eu nu am tiparit suveran din prima codul acesta care functioneaza. Dar la sfarsit ma simt mai bine, probabil ca probleme asemanatoare se pot propune...

Sesiune sage:

sage: var( "a, A,B,C, x,y,z" )
(a, A, B, C, x, y, z)
sage: eq1 = ( a*x*y + x+y == A )
sage: eq2 = ( a*y*z + y+z == B )
sage: eq3 = ( a*x*z + x+z == C )


Am definit variabilele ce se folosesc in acea prima linie cu var.
Am introdus apoi ecuatiile. Primul egal de dupa eq1 este un semn de atribuire de valoare. Acel dublu egal == din ecuatie este comparatia specifica in python, care conduce la definirea ecuatiei matematice in sage.


sage: ?solve
sage:
sage: solutii = solve( [eq1,eq2,eq3], x,y,z, solution_dict=True )

Cu ?solve, interpreterul sage ne da o droaie de cod de exemplificare. In acest cod imi apare si un exemplu interesant in care se reda dictionarul solutiilor, asta daca vreau sa incep ceva interesant cu ele... Eu vreau, asa ca specific prin acel True dorinta sa mi se construiasca acest dictionar.

Sistemul nostru are doua solutii. Cel mai simplu le redau tragand un loop...
Din pacate, scrierea lor este "lunga". Asa ca trebuie sa fac ceva munca de formatare. Pentru ca in (python si) sage anumite caractere albe (spatii) sunt relevante cum sunt parantezele in altele, trebuie sa-mi dau drumul pe acest site la un latex+verbatim:

(Acele tabulatoare suplineasc ceva de forma paranteza deschisa la inceputul blocului de for si respectiv paranteza inchisa la sfarsitul lui.. Nu sunt lucrurile mai clare asa? Vrea cineva cod cu cat mai multe paranteze?)
Obtinem:

x = ((A*a^2 + a)*C + A*a - sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1) + 1)/(sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1)*a)
y = -(C*a - sqrt((A*a^2 + a)*B + (A*a^2 + (A*a^3 + a^2)*B + a)*C + A*a + 1) + 1)/(C*a^2 + a)
z = -(A*a - sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1) + 1)/(A*a^2 + a)

x = -((A*a^2 + a)*C + A*a + sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1) + 1)/(sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1)*a)
y = -(C*a + sqrt((A*a^2 + a)*B + (A*a^2 + (A*a^3 + a^2)*B + a)*C + A*a + 1) + 1)/(C*a^2 + a)
z = -(A*a + sqrt(C*a + 1)*sqrt(B*a + 1)*sqrt(A*a + 1) + 1)/(A*a^2 + a)


Deci pentru sage sunt doua solutii. In cele facute "cu mana pe hartie" avem o forma frumoasa pentru solutii... Sa ne verificam...


sage: ( solutii[0][x] * a + 1 ) . factor()
sqrt(C*a + 1)*sqrt(A*a + 1)/sqrt(B*a + 1)

sage: ( solutii[1][x] * a + 1 ) . factor()
-sqrt(C*a + 1)*sqrt(A*a + 1)/sqrt(B*a + 1)


Daca dorim un cod latex brut pentru ceea ce se vede in prima factorizare de mai sus...

sage: print latex( ( solutii[0][x] * a + 1 ) . factor() )
\frac{\sqrt{C a + 1} \sqrt{A a + 1}}{\sqrt{B a + 1}}




---
df (gauss)
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
20 Jun 2010, 21:14

[Trimite mesaj privat]


[Citat]

Rezolvam deci cu sage (stiu, nimeni nu vrea sa auda ceva de computere cat timp doar bacul este telul maxim in matematica, dar cei ce se gandesc mai departe poate dau o sansa acestui sage...)

Oarecum "off topic":
Discutia asta cu "auzitul/neauzitul de computer" am avut-o de multe ori si la scoala ,cu copiii sau cu colegii mei.Personal, sunt o utilizatoate neindemanatica de diverse softuri,cuvantul "hardware" imi provoaca fiori si nu pot decat sa apas pe butonul de Start.Generatia "nativ digitala" nu cred ca isi va mai permite "luxul"asta.Va trebui sa "vrea sa auda"de computer,in orice situatie.


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
20 Jun 2010, 21:40

[Trimite mesaj privat]


Bun, dar noi trebuie sa-i invatam pe pustii astia care sug lapte digital mai ales in jocurile care le consuma timpul mai mult decat am jucat eu fotbal, cumva, sa faca legatura dintre tastatura si matematica. Cred ca drumul de invatare trece mai usor prin mouse+tastatura decat prin hartie si creion.

Asa ca ce e de spus impotriva urmatorului scenariu:
- Se ia o masina la scoala si/sau acasa si se instaleaza pe ea tot softul liber de matematica, fizica, chimie si nu numai. Pentru matematica (si celelalte) AJUNGE o descriere rapida a ceea ce se poate face INTR-O DUPAAMIAZA pentru a face rost de ele. Pe scurt: Se ia un computer (laptop) vechi (sau nou), se instaleaza ubuntu *fara probleme* (pe 5GB care si face singur loc daca nu e mai mult loc in zilele astea cand un film consuma cam atat... si e plina placa de ele, ca si cand mediile de salvare de GB nu au trecut de 1TG,) se da clic pe managerul de pachete, se cauta math in el, se da clic pe tot ce se vede interesant...
- La matematica, ori de cate ori se rezolva o problema de calcul se incearca si solutia cu calculatorul. Intotdeauna vor exista de la clasa a IX-a pusti in clasa care vor face partea complementara. Profesorii de gimnaziu si liceu trebuie doar sa aiba curajul sa permita asa ceva. Vor invata de la pusti mai mult decat de la facultate uneori. In definitiv, ce copil de clasa a VIII-a nu s-ar bucura sa tipareasca...

sage: var( "x,y" )
(x, y)
sage: factor( x^3+y^3 )
(x + y)*(x^2 - x*y + y^2)

(daca a uitat formula) iar cel speriat de bac sau examene de facultate nu ar fi fericit cu...

sage: integrate( x*log(x) , x )
1/2*x^2*log(x) - 1/4*x^2
sage: diff( 1/2*x^2*log(x) - 1/4*x^2 )
x*log(x)
sage: latex( integrate( x*log(x) , x ) )
\frac{1}{2} \, x^{2} \log\left(x\right) - \frac{1}{4} \, x^{2}
sage: integrate( x*log(x) , x, 1, exp(1) )
1/4*e^2 + 1/4
sage:
sage: ?laplace
sage: var( "s" )
s
sage: sin(x).laplace(x, s)
1/(s^2 + 1)



Daca cineva (nu crede, dar) vrea intr-adevar sa faca primii pasi, ofer aici ajutor (intr-o sectiune noua, desigur..) O postare ajunge pentru a demara. Cer doar 5GB (50GB+ sunt un lux aparent, dar cei ce vor obtine "totul pe gratis" vor regreta limitarea initiala la 5GB) pe un computer...

Poate ar fi chiar bine sa deschidem o sectiune de sisteme algebrice computerizate (sac) ca sa punem bacu-n sac...

Aici nu este problema de hard, ci una de soft. Soft-ul a ajuns in matematica la o anumita stare in care nu este nevoie de mari cunostinte despre computere, ci doar de matematica....


---
df (gauss)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47495 membri, 58497 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ