Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
alex2009
Grup: membru
Mesaje: 288
02 Jan 2011, 17:41

[Trimite mesaj privat]

k maxim    [Editează]  [Citează] 

Fie
astfel incat
. Sa se determine
maxim astfel incat:



---
Student Automatica
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
01 Jan 2011, 19:24

[Trimite mesaj privat]


Asa cum e pusa problema, mai intai se dau si se fixeaza a,b,c - iar apoi in dependenta de ele se cauta un k....
[Citat]
Fie
astfel incat
. Sa se determine
maxim astfel incat:

Desigur ca cea mai buna alegere este (depinzand de a,b,c)

si problema e rezolvata.

Dar probabil ca problema propusa ar fi trebuit sa fie urmatoarea:
Sa se determine numarul

Inainte de a o rezolva dau cateva comentarii:
  • Problema este o problema tipica de analiza matematica de anul I sau II de facultate (depinde unde in lume) de matematica. Avem de gasit extremul / extremele unei functii de mai multe variabile pe un domeniu dat. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa-mi asociez functia
    f(b,c) = ( 1/(1+2*b) + 1/( 3+2*b*c ) ) / (4-b-c)
    definita pe interiorul triunghiului D din planul (b,c) cu laturi pe dreptele b=0, c=0 si b+c=4.
    La nivel de clasa a XI-a deja poate fi inteles ca o valoare infimum se obtine fie la marinea triunghiului - si avem desigur doar de inteles f(b,0) si f(0,c) mai indeaproape, fie in interiorul triunghiului - caz in care avem un minim (global/local) si de aceea derivatele (partiale) dupa b SI dupa c in acest punct se anuleaza. (Conditie necesara). Sistemul respectiv nu are insa solutii pe D. COD...

    sage: f(b,c) = ( 1/(2*b + 1) + 1/(2*b*c + 3) ) / (4-b-c)
    sage: numarator_eq1 = ( diff(f,b)(b,c) ) .factor() .numerator()
    sage: numarator_eq2 = ( diff(f,c)(b,c) ) .factor() .numerator()
    sage:
    sage: numarat
    numarator_eq1 numarator_eq2
    sage: numarator_eq1
    16*b^3*c^2 + 8*b^2*c^3 + 16*b^3*c - 20*b^2*c^2 + 32*b^2*c + 32*b*c^2 + 12*b^2 - 112*b*c + 2*c^2 + 48*b + 10*c - 60
    sage: numarator_eq2
    4*b^2*c^2 + 4*b^3 + 8*b^2*c - 14*b^2 + 16*b*c - 2*b + 12
    sage:
    sage: solve( [numara]
    numarator_eq1 numarator_eq2
    sage: solve( [numarator_eq1 == 0 , numarator]
    numarator_eq1 numarator_eq2
    sage: solve( [numarator_eq1 == 0 , numarator_eq2 == 0 ] , b,c )
    [[b == (-1/2), c == 3],
    [b == 0.652141527002, c == -0.447489391796],
    [b == 2.93561103811, c == -3.47386519945],
    [b == (-0.431023241341 - 0.0319821578164*I), c == (3.63025175206 + 0.0547510297862*I)],
    [b == (-0.431023241341 + 0.0319821578164*I), c == (3.63025175206 - 0.0547510297862*I)],
    [b == 0.524294156271, c == -8.83914893617],
    [b == 1, c == 0]]

    El are insa solutia b=1, c=0 ... O analiza mai atenta...
  • Sa zicem ca printr-un plot sau printr-o intuitie deosebita am ajuns la banuiala ca a=3, b=1, c=0 este punctul in care se atinge minimul expresiei date. Inlocuind dam de ceva de forma

    iar unii oameni (eu de exemplu) sunt cuprinsi de o stare de nervozitate pe de o parte, pentru ca problema are sanse mari de a fi rezolvabila si prin "inegalitati elementare" (combinate neelementar) care de obicei dau egalitatea cand anumite variabile ce apar coincid..., pe de alta parte incearca cu curiozitate maxima sa vada cum arata o solutie elementara...
  • In cazul nostru am incercat sa ma scap de paranteza mai mare folosind inegalitatea dintre media aritmetica si cea armonica, (A+B)/2 este mai mare sau egala cu 2/(1/A+1/B) - una din putinele sanse ca plecand de la A+B-ul nostru sa dam de ceva mai simplu. Avem:

    Astfal, speram si dorim sa demonstram pe D inegalitatea

    Numitorii sunt pozitivi pe D. De aici incolo incerc sa dau solutia standard de clasa a IX-a, care dupa parerea mea este cea mai sigura (in conditii de examen sau olimpiada). Consideram functia h definita pe D data de

    si vrem sa vedem ca este mai mare sau egala cu zero pe D. Deoarece c>0, probleme pot apare doar pentru b in intervalul (1,2). Avem grija doar de acest caz mai departe si studiem ca pe a IX-a semnul functiei de mai sus de gradul II in c pe intervalul [0,4-b] . Ca sa avem liniste mai intai observam ca
    h(0) = (b-1)^2 este mai mare sau egal cu 0,
    h(4-b) = 9 > 0
    ca minimul pe acest interval este luat in - (b-1)(b-2) / (2b) (punct care se afla in (0,4-b) doar daca b in (1,2) , altfel nu) si calculam renuntand la artificii de orice gen

    deoarece semnul expresiei bb -8b +4 pentru b in intervalul (1,2) este clar.


  • ---
    df (gauss)
    alex2009
    Grup: membru
    Mesaje: 288
    02 Jan 2011, 08:43

    [Trimite mesaj privat]


    [Citat]

    Astfel, speram si dorim sa demonstram pe D inegalitatea



    Altfel, inegalitatea asta este echivalenta cu



    Aplicam inegalitatea mediilor:



    Atunci ramane de demonstrat ca:





    care este adevarata deaorece
    .


    ---
    Student Automatica
    gauss
    Grup: Administrator
    Mesaje: 6933
    02 Jan 2011, 17:41

    [Trimite mesaj privat]


    Multumesc, cautasem ceva de forma asta, dar nu am gasit.


    ---
    df (gauss)
    [1]


    Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47510 membri, 58522 mesaje.
    © 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ