Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Testare Naţională 2007 » Probleme adresate elevilor de gimnaziu
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
daviodan
Grup: membru
Mesaje: 303
13 Jan 2007, 22:36

[Trimite mesaj privat]

Probleme adresate elevilor de gimnaziu    [Editează]  [Citează] 

Un obiect costa
lei.Obiectul se ieftineste cu
si apoi se scumpeste cu
.
a)Aflati cat costa obiectul dupa ieftinire.
b) Aflati cat costa obiectul dupa scumpire.
c)Aflati cu cat la suta trebuie modificat pretul final pentru a costa la fel cu cel initial.

Pitagora
Grup: Administrator
Mesaje: 4750
10 Jan 2007, 02:29

[Trimite mesaj privat]


O idee buna sa discutam si asemenea probleme! Hai sa incercam sa le discutam pe larg si sa postam solutii cat mai detaliate. Bineinteles cel care le posteaza poate astepta putin sa lase si alti utilizatori sa se manifeste.


---
Pitagora,
Pro-Didactician
Natasa
Grup: membru
Mesaje: 302
10 Jan 2007, 09:55

[Trimite mesaj privat]



Cand ajung sa rezolv cu elevul astfel de probleme, le leg de un exemplu practic. Adica, ii spun elevului:

-Tu esti patron la un magazin de obiecte electrice. Ai adus frigidere cu 600 lei si, nu ai reusit sa le vinzi pe toate, vrei sa scapi de ele mai repede. Ce trebuie sa faci?
- Sa le ieftinesc?
- Cum procedezi la ieftinire?
Daca elevul nu s-a prins, ii explic procedeul de ieftinire.
...
Aplicam ieftinirea....

Cand trebuie sa scumpesc, o iau invers, pentru ca elevul tinde sa faca scumpirea la pretul pe care l-a avut si nu la pretul pe care il are in magazin:

- Sa zicem ca tu, patron, la acest magazin, ai constatat ca ti-au crescut vanzarile, cerinta de frigidere este prea mare si vrei sa le vinzi mai scump. La care pret aplici scumpirea, la cel pe care l-ai avut in urma cu 5 ani, sau la cel pe care ii ai acum in magazin?

- La pretul pe care il am in magazin.
- Aha! Care este pretul pe care il ai in magazin?
...

O problema simpla, modul de abordare este important.

Natasa




---
*Un matematician care nu are ceva de poet, nu va fi niciodata un perfect matematician.* (K.Weierstrass)
daviodan
Grup: membru
Mesaje: 303
13 Jan 2007, 19:28

[Trimite mesaj privat]


Problema se rezolva in mai multe etape:
1.Calculam intai cat reprezinta ieftinirea cu 20% din 600.


2.Calculam cat va fi pretul obiectului dupa ieftinirea cu 20%.


3.Calculam cat va fi pretul obiectului dupa scumpirea cu 15% raportat la noul pret.


4.Calculam cat va fi pretul obiectului dupa scumpirea cu 15%.


5.Notam cu p procentul cu care trebuie sa scumpim obiectul de la pretul 552 lei la pretul initial de 600 lei.Are loc relatia:

unde
reprezinta scumpirea cu p% a pretului produsului raportat la pretul 552 lei.
Din relatia anterioara obtinem:

In concluzie , pentru ca pretul obiectului de 552 lei sa ajunga la pretul initial de 600 lei trebuie sa scumpim obiectul cu:

Natasa
Grup: membru
Mesaje: 302
13 Jan 2007, 20:47

[Trimite mesaj privat]


In general:

1.Daca x este pretul initial si se face majorare de pret cu p%, se foloseste expresia:

si se obtine noul pret;

2.Daca x este pretul initial si se face scadere de pret cu p%, se foloseste expresia:

, se obtine un nou pret.

3.Daca se face scadere de pret dupa o majorare de pret, se foloseste expresia:

= ... se obtine un nou pret.

4.Daca de face majorare de pret dupa o scadere de pret, se foloseste expresia:

..., se obtine un nou pret.

Observatii:

Sunt utile pentru problemele de tipul:

Dupa o majorare cu 10% si apoi o ieftinire cu 5%, pretul unui obiect devine 836 lei.
a) Care a fost pretul initial?
b) Care a fost pretul dupa majorare?

P.S. La 3. si la 4.:
care se afla in afara parantezelor
poate fi diferit de
care se afla in interiorul parantezelor.

Natasa





---
*Un matematician care nu are ceva de poet, nu va fi niciodata un perfect matematician.* (K.Weierstrass)
daviodan
Grup: membru
Mesaje: 303
13 Jan 2007, 21:43

[Trimite mesaj privat]


Multumesc pentru suport.

Natasa
Grup: membru
Mesaje: 302
13 Jan 2007, 22:36

[Trimite mesaj privat]



Cu placere!
.


---
*Un matematician care nu are ceva de poet, nu va fi niciodata un perfect matematician.* (K.Weierstrass)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ