Am incercat sa vad daca problema poate fi cumva sau altcumva atacabila la nivel de clasa a patra, dar trebuie sa regret.
(Singurul caz in care as putea accepta ca aceasta problema sa fie de clasa a patra este ca test de trecerea clasei a patra pentru inspectorii judeteni de invatamant. Atunci aflam imediat verdictul adevarat din partea lor. Un alt test ar fi ca cel ce a propus problema sa faca "cealalta" problema de clasa a patra: Câte numere de cinci cifre scrise in baza zece au produsul cifrelor mai mic sau egal cu zecz. Este o problema mai usoara, anume incomparabil de mai usoara, dar sa ii dam hartie si creion si sa o rezolve in fata noastra in conditii de olimpiada de clasa a patra! Desigur ca - tinand cont si de depunctarile eventuale din cauza lezarilor de gramatica - are sanse bune sa faca rost de un scor negativ.)
Iata mai intai cod care ne imparte solutiile in tipuri:
COD SAGE
Şi obţinem:
Elevul de clasa a patra trebuie doar sa identifice tipurile de mai sus.
Eu trebuie sa explic desigur (facând si eu greseli de exprimare - 20% din vina mea si 80% din vina "simplitatii" problemei de clasa a patra) ce este tipul unei solutii.
Incerc plecând de la un exemplu.
Am ales exemplul...
Tipul (1, (2, 2))
... Cele 4 chei ale tipului sunt:
...... (0, 1, 1, 2, 2) --> 24 realizari
si asa mai departe.
Acel 1 din (1,(2,2)) arata ca ne legam de numere n ce contin o singura data cifra 0.
Apoi vin cifrele nenule.
Acestea au "subtipul" (2,2) - pe româna: mai sunt si cifre nenule in numar, una apare de doua ori, cealalta tot de doua ori.
(Nu stiu cum sa fac propozitiile ca sa nu induc in eroare (combinatorica)...)
Pe si mai româna ne intrebam acum:
Ce numere de cinci cifre (numere de numere, nu numere de telefon) putem forma folosind cifrele 0, 1, 1, 2, 2 ?
(Daca stim raspunsul pentru aceasta "realizare" a tipului, atunci il stim si pentru celelalte, care sunt:
(0, 1, 1, 2, 2) --> 24 realizari
(0, 1, 1, 3, 3) --> 24 realizari
(0, 1, 1, 4, 4) --> 24 realizari
(0, 2, 2, 3, 3) --> 24 realizari
si atât.)
Din cele de mai sus stim ca trebuie sa dam de 24.
Putem rationa asa:
Pentru 0 avem exact 4 pozitii.
Indiferent de alegerea pozitiei lui 0, mai raman patru pozitii.
Exista "combinari de patru luate câte doua" modalitati de a plasa 1,1 pe ele.
Raman doua pozitii, pe ele plasam obligatoriu 2,2.
Asa am dat de aceste 24 de realizari.
"Tipului" ( 1, (2,2) ) ii corespun astfel
-> patru realizari cu cifre, anume 01122, 01133, 01144, 02233, pentru care trebuie sa mai gasim ordinea buna,
-> si pentru fiecare 0aabb de mai sus avem 24 de realizari valide.
Pe scurt, pentru "tipul" ( 1, (2,2) ) avem 4 x 24 solutii.
Nu sunt prea multe tipuri.
Calculatorul le-a scris "cu mana sigura" mai sus.
Mai ramâne sa facem operatia...
Si iata in sfarsit problema de clasa a patra...