Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » 2 ecuatii exponentiale
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
learningmath
Grup: membru
Mesaje: 157
18 Nov 2014, 18:23

[Trimite mesaj privat]

2 ecuatii exponentiale    [Editează]  [Citează] 

Sa se rezolve in multimea numerelor reale ecuatiile :





V-as ruga sa imi explicati mai detaliat metodele prin care se rezolva o astfel de ecuatie exponentiala.Multumesc anticipat!

minimarinica
Grup: moderator
Mesaje: 1536
17 Nov 2014, 22:15

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Sa se rezolve in multimea numerelor reale ecuatiile :





V-as ruga sa imi explicati mai detaliat metodele prin care se rezolva o astfel de ecuatie exponentiala.Multumesc anticipat!


La prima ecuatie;

Imparti ecuatia la
si apoi notezi
. Obtii ecuatie de gradul II cu necunoscuta y.

A doua:

In stanga ai o functie strict crescatoare, in dreapta una strict descrescatoare. Daca exista o solutie, ea este unica. Pentru x=-1 avem egalitate, deci aceasta este singura solutie. (Daca solutia nu se vede imediat, dupa trasarea graficelor celor doua functii, "sare in ochi!"


---
C.Telteu
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
17 Nov 2014, 22:42

[Trimite mesaj privat]


Aceste exercitii se rezolva prin artificiu, nu este nimic sistematic de invatat, ochiul este format sa vada solutia sau nu.

In primul caz este bine sa vedem o substitutie.
In primul rand ne uitam la puterile care apar. Vedem 3, 15 si 25 ca baze ale exponentialelor si imediat ne vine idea de a folosi doua noi variabile

s = 3^x si
t = 5^x .

(Desigur ca s si t sunt corelate, este punctul in care artificiul este facut altfel de unii oameni, care impart mai intai cu...)

Incercam sa scriem din nou ecuatia data in x, folosind doar s si t.
De ce (fel de) ecuatie dam?

Care este solutia?

La al doilea punct este bine sa facem ceea ce facem mereu cand avem de cautat zerourile unei functii,
(bine, puteam face acest lucru si la prima problema, dar nu ar fi fost la fel de evident / de util ce sa facem dupa aceea...)
anume facem graficul functiei diferenta

3^(x+1) + 3x + 2 .

Vedem monotonia si daca folosim o masina de facut grafice vedem si solutia.
Astfel de probleme dezvolta numai capacitatea de a ghici ce artificii au ascuns cei ce le-au propus. Sunt un fel de piese de rebus, nu de matematica. Ajuta la formarea rutinei si la dezvoltarea reflexului de reactie impotriva unor probleme vechi sau noi, experienta cu ele ne face sa luam note bune in teze, examene sau (nu) chiar olimpiade, dar nu invatam nimic structural.

Daca trebuie sa ma exprim metaforic cat se poate de prozaic,
este diferenta dintre gasirea sau macar intelegerea unei definitii rebusiste de forma

DOBITOC = om deosebit de inteligent... cu trageri animalice

si scrierea sau macar intelegerea cuvintelor de pe...
http://www.romanianvoice.com/poezii/poezii/emotie.php
(unul din putinele link-uri fara reclama...)



---
df (gauss)
learningmath
Grup: membru
Mesaje: 157
18 Nov 2014, 18:23

[Trimite mesaj privat]


Multumesc pentru explicatii!

[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ