Da, multumesc, am tiparit in graba si nu este bine.
Mesajul a ajuns, dupa cum bine vad, dar nu e bine ca nu stiu sa ma exprim.
(Mai citesc si altii...)
Cand am scris...
In ceea ce priveste fractiile periodice mixte, in gimnaziu am avut o formula care trece de la o reprezentare periodica mixta la fractia corespunzatoare. Demonstratia acestei formule cred ca raspunde la ambele intrebari.
Daca plecam de exemplu cu
0,2897562(1117)
atunci ni se spune la scoala sa ne legam de
(28975621117 - 2897562 ) / 99990000000
in care am repetat in numitor
- nouarul corespunzator lungimii perioadei si
- zeroul corespunzator cu lungimea partii din fata perioadei folosite.
? (28975621117 - 2897562 ) / 99990000000
%1 = 5794544711/19998000000
? (28975621117 - 2897562 ) / 99990000000.
%2 = 0.28975621117111711171117111711171117112
Ne scapam de multe probleme cu formularea daca insistam sa avem mereu numere zecimale intre 0 si 1, deci ceva de forma 0,...
Nu vad nici un castig daca ne legam de reprezentarea zecimala a numerelor
2,897562(1117)
28,97562(1117)
289,7562(1117)
2897,562(1117)
28975,62(1117)
in loc de
0,2897562(1117)
(urmand sa detectam de cate ori intra exact 2 sau 5 in numitorul fractiei ireductibile corespunzatoare).
Singura "problema" care ramane este poate daca vrem o formulare exacta legata de lungimea perioadei si de lungimea partii care o precede. Aunci trebuie sa avem grija pe amble parti, pe cea cu fractiile si pe cea cu numerele zecimale.
Dar din nou, este mai complicat sa formulam intrebarea exacta decat simplitatea informatiei exacte pe care o primim in cazul particular.
Daca ne legam de exemplu de
0,2897562(1112) = 0,289756(2111)
atunci...
Sau de 0,1(81) = 0,(18) .
Insa nu vad nici o necesitate in a vedea cazul "(strict) mixt" separat de cel "pur". Poate e mai bine daca consideram cazul "mixt" ca si cum ar fi cel general, eventual avem ceva de lungime zero pana ne incepe perioada.
Si a scrie o conditie in care "ultima cifra din partea mixta difera de ultima cifra din partea periodica" pentru a asigura un fel de minimalitate a partii mixte ar face elevii sa ne "iubeasca precizia" deja din primele clase.