[Citat] Problema este de divizibilitate in Z (De clasa a 6-7-a. Copilul nu stie sa scrie in latex). Nu incape impartirea polinoamelor...Solutia la nivelul acesta este cam cea prezentata mai sus! |
Din pacate nivelul nu a venit cu postarea.
Problemele le avem noi, cei ce trebuie sa dam un sens postarii, sunt oricum greu sesizabile la nivel de clasa a 6-a sa zicem.
In orice caz nu inteleg de ce trebuie atunci sa propunem astfel de probleme la acest nivel, daca impartirea cu rest a polinoamelor nu a fost facuta inca la scoala. Acesta este modul natural de rezolvare, care trebuie explicat cumva incat sa ramana. Am folosit cuvantul polinom, pentru ca o sa mai tot apara.
Insa si la nivel de clasa a 6-a, trecerea de la fractia data si problema gasirii lui n astfel incat sa dam de un numar intreg se leaga usor de intrebarea:
Care este valoarea (simplificata a) expresiei:
( 10n - 4 ) / ( 2n + 3 ) - 5 ?
Singurul lucru pe care am vrut sa il transmit cu cele trei postari a fost faptul ca oameni diferiti inteleg un enunt care mai trebuie corectat in mod diferit. A explica acest lucru nu este usor, presupune intelegerea a trei tipuri de gandire. Nu am nimic impotriva celor ce tocmai invata matematica, ei nu au nici o vina, ma bucur cand trimit o problema si incearca in multi pasi sa o intelega si in si mai multi pasi sa o rezolve. Este important sa se tina fierul cald. Cei ce invata trebuie sa inteleaga ca anumite greseli sunt inadmisibile. In matematica avem un cadru clar care "gaseste" repede orice greseala, un lucru scris este fie bine scris, fie rau scris. Poate e bine, poate e rau ca facem matematica asa de timpuriu cu asa mari asteptari de la elevi. (Ma uit deseori pe subiectele de gimnaziu de la olimpiadele de matematica, daca as mai fi o data elev, as alege medicina.)
In orice caz nu inteleg ce vrea scoala sa ii invete pe copii cu astfel de exercitii. Nu este nici rutina, elevii nu au nici cel mai mic ajutor cu materia de la clasa in rezolvare. De exemplu, dupa ce am rezolvat cu succes aceasta problema, cum explicam noua problema:
Pentru care n intreg fractia
( 17 n + 200 ) / ( 5n - 19 )
reprezinta un numar intreg?
Si in plus cum explicam sensul acestei probleme? Este o ghicitoare? Este un fel de concurs de facut artificial operatii "greu de explicat"?
Si mai este un punct.
Am umplut de sange aceasta problema.
De fapt noi vrem sa ajutam elevii sa rezolve o problema.
De fapt ajutorul cel mai bun vine doar daca vin intrebari la loc, altfel avem un monolog si nu stim cum sa mulam solutia pe instinctul de cautare al celui / celei ce pune intrebarea.
In cazul de fata, eu m-as astepta la un ping-pong de cel putin 5 mingi trimise inainte si inapoi. Dar elevii nu sunt invatati la scoala sa insiste in pusul intrebarii pana ce totul este clar. Ei, deseori, intreaba o data. Apoi timid inca o data. Apoi tac si intreaba pe altcineva. Asa a fost pe vremea mea la scoala (de exemplu la fizica, la matematica nu am testat intregul spectru si intelegerea profesorului care avea oricum un orar strans).
Sa vedem de exemplu in acest caz cat de departe merge ping-pongul in conditiile in care (nu) se accepta ca punerea parantezelor chiar conteaza, in ce limba si cu care confirmare a intelegerii.