Ei, dl gauss incearca sa va treaca prin demonstratia formulei radacinilor de ordinul n ale unui numar complex, pe un caz particular. Foarte dragut din partea dumnealui, dar, ca elev, e mai dificil sa intelegi chiar tot. mai ales cand e vorba de demonstratia unei formule si nu s-a enuntat nici formula.
Pentru elevi, astazi, totul trebuie cat mai pe scurt. Daca le spui formula radacinilor de ordinul n ale unui numar complex(la noi n este 4), ei te cred pe cuvant, fara sa le demonstrezi.
)
E destul de complicata si formula in sine,pentru multi elevi, daramite s-o mai si justifici.
Drumul metodic ar fi:
-indicarea formulei
-aplicarea ei pe multe exemple
-abia apoi justificarea ei.
Chiar daca pentru un matematician calea fireasca este exact cea inversa!
Desigur ca in matematica ar trebui justificat totul, dar pentru o minte ne-coapta, de elev de-a 10-a, care, in treacat fie zis, inca are probleme cu minusul din fata fractiei sau cu fractiile supraetajate, sau cu radicalul dintr-o suma, sau, de ce nu, chiar cu (a+b)^2, care la el este egal in mod frecvent cu a^2+b^2, mai ales cand a si b sunt niste radicali.
Pentru un astfel de elev, a vrea sa justifici totul, e prea mult, si il baga in ceata total.
Chiar daca nu prea prezinta castig dpdv al formarii intelectuale, un astfel de elev, mai degraba se descurca daca ii spui doar formula si il pui sa o aplice. va fi chiar bucuros daca ii "iese"! Chiar daca e simpla inlocuire!
Daca ati observat, ptr elevii de azi totul e pe scurt6, telegrafic. Pe mess se scrie cu cat mai multe prescurtari, notitele le iau prescurtat, uneori pe sarite, ei sunt foarte buni la...facut economie.
In cazul de fata, eleva care a intrebat era suficient sa primeasca un raspuns de gen:
-scrii numarul -1/2+i... sub forma trigonometrica
-aplici formula pentru radacinile de ordinul 4.
eventual VEZI MANUAL!!!
Credeti ca are rabdare sa inteleaga cum s-a ajuns la formula pentru radacini??
In fond, daca ne aducem bine aminte, nici noi , cand eram in liceu, nu simteam chiar asa nevoia de a demonstra si justifica chiar totul, in cele mai mici amanunte. Ni se spunea ca exista teorema cutare, formula cutare, o credeam pe cuvant. Abia apoi, prin facultate, a venit obiceiul acesta.
La fel cum poti conduce bine o masina fara sa stii exact cum functioneaza motorul, in detaliu, la fel, poti rezolva exercitii fara sa fie nevoie sa justifici in detaliu formulele aplicate.