Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » Formare Ecuatii
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
ApaKhe
Grup: membru
Mesaje: 7
26 Jan 2013, 13:20

[Trimite mesaj privat]

Formare Ecuatii    [Editează]  [Citează] 

Cate ecuatii cu radacini reale de forma: x^2 + 2px + q = 0 se pot forma daca p={-1,0,1,2} si q={-2,-1,0,3}?

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
26 Jan 2013, 13:20

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Cate ecuatii cu radacini reale de forma:

x^2 + 2px + q = 0

se pot forma daca
p este element al multimii {-1,0,1,2} si
q este element al multimii {-2,-1,0,3} ?


Discriminantul ecuatiei de mai sus, luat "pe jumatate" este

pp - q .

Conditia este ca aceasta valoare sa fie mai mare sau egala cu 0.
(De ce? In formula pentru radacini putem atunci extrage radicalul in IR. Alternativ, la nivel de a XI-a, functia de mai sus ia in -p valoarea -(pp-q), minimul absolut, aceasta este "dincolo" de sau "pe" axa Ox, daca si numai daca... Chiar daca partea pentru a XI-a pare scarpinata, cei de a XI-a au o sansa sa revada materia mai intai pe cele de a IX-a, intelegand ambele aspecte mai bine...)

Ramane sa numaram.

p = 0 . pp = 0. Un q e bun daca si numai daca se afla in {-2,-1,0} .
p = 1 . pp = 1. Un q e bun daca si numai daca se afla in {-2,-1,0} .
p = -1, pp = 1. La fel .
p = 2 . pp = 4. Un q e bun daca si numai daca se afla in {-2,-1,0,3} .

Calculatorul confirma cele 3+3+3+4 cazuri de mai sus.



Nu sunt pentru o solutie ca cea de mai sus.
Este bine insa sa se vada ce se poate face azi.
Unii elevi, probabil 10%, vor sa vada explicit cum sta afacerea, mai sus este lista. Verificarea a doua cazuri poate aduce un oarecare comfort. De exemplu se vede ce sta tot timpul sub acel radical si se compara cu discriminantul...


---
df (gauss)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ