Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » Recurente si limite
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
andrei cos
Grup: membru
Mesaje: 127
10 Jan 2013, 22:50

[Trimite mesaj privat]

Recurente si limite    [Editează]  [Citează] 

1. Fie (x_n) un sir de numere reale, astfel incat

a)Sa se arate ca daca ecuatia
are radacinile reale distincte r1 si r2 ,atunci sirul (y_n) ,
,n>=1 ,este o progresie geometrica.
b)Sa se studieze convergenta sirului (x_n) in conditiile cazului a).

2. Fie (a_n) si(b_n) 2 siruri de nr reale date prin relatiile de recurenta :a1=a,b1=b, a_(n+1)=(alfa)*a_n+(beta)*b_n si b_(n+1)=(gama)*a_n+(teta)*b_n ,n>=1. Sa se arate ca sirurile (a_n) si (b_n) verifica o relatie de recurenta omogena de ordinul 2.

3. Sa se determine numarul pavarilor distincte cu dale 1x2 ale unui dreptunghi cu dimensiunile 2xn.

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
10 Jan 2013, 03:35

[Trimite mesaj privat]


ROG A NU SE MAI FOLOSI ACOLADE IN SURPLUS IN TIPARIREA DE COD LATEX.
(Daca preiau textul, este locul unde gresesc cel mai mult la editare.)

Rog a se plasa spatii libere intre semn de punctuatie si cuvant care vine.
[Citat]





O sa dau solutiile structurale, chiar daca par mai trase de par la inceput.

(1) Sirul este dat de o asa-zisa transformare Möbius.
Matricile 2x2 "actioneaza" (cuvant rezervat in matematica, folosit aici in sensul lui) pe IR in modul urmator:

Matricea A cu intrarile a,b;c,d
actioneaza pe x,
in scriere A.x
in sensul ca se defineste operatia (A,x) -> A.x
unde A.x este definit a fi (ax+b) / (cx+d) .

Este bine sa il gandim aici pe x in scrierea de fractie
x
-
1
ca si cum ar fi un fel de matrice 2x1,
il "ridicam" la matricea

x
1

inmultim cu matricea A care este

a b
c d

din stanga pentru a da ce matricea

ax+b
cx+d

de dimensiuni 2x1, pe care o "coboram" la fractia

ax+b
------
cx+d

Ei bine, se poate demonstra usor ca are loc

(AB).x = A.(B.x) ,

ceea ce inseamna ca avem
o actiune
.. a grupului de matrici (inversabile)
.. pe IR. (De fapt pe C.)
Deci daca scriem AB.x nu avem nici un fel de probleme. Putem calcula asa sau asa...


Atunci ramane doar sa scriem:



(2) Se scrie relatia de anulare a lui A, Cayley-Hamilton, ceva de forma

AA - trace(A) A + det(A) = 0 ,

se inmulteste cu ??? din dreapta, se citeste pe linii.


(3) Se calculeaza P(1) si P(2). (Cei voinici au voie sa calculeze P(0) si P(1).)

Sa zicem ca stim de P(n) si P(n+1) ceva.
Atunci o parcela 2x(n+2) de forma

XXXXXXXXXXXXXXXXX...
XXXXXXXXXXXXXXXXX...

putem sa o incepem

fie cu
A...
A...

fie cu
AA...
BB...

Deducem recurenta P(n+2) = P(n+1) + P(n) .


Cum stau lucrurile cu pavarile unui dreptunghi 3xn ?


---
df (gauss)
andrei cos
Grup: membru
Mesaje: 127
10 Jan 2013, 21:00

[Trimite mesaj privat]


cam grele solutiile..eu nu am studiat acea transformare si par putin confuz. Oare nu se poate face rezolvarea si pe o cale mai amiabila la nivel de clasa a XI ? problemele sunt luate din manualul Burtea -XI.
Multumesc oricum si scuzati de deranj!

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
10 Jan 2013, 22:50

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
cam grele solutiile..eu nu am studiat acea transformare si par putin confuz. Oare nu se poate face rezolvarea si pe o cale mai amiabila la nivel de clasa a XI ? problemele sunt luate din manualul Burtea -XI.
Multumesc oricum si scuzati de deranj!


Ce este greu atunci?

(1) Un calcul brut al lui y(n+1) / y(n) arata ca acest numar este o constanta.
Calculul cu matrici nu vine decat in intampinarea si intelegere la ceea ce se intampla in spate.

Transformarea aceea nu trebuie studiata, tot asa cum manualul Burtea XI nu trebuie neaparat studiat. Acest manual prezinta problemele sub forma de ghicitoare sau de coincidenta a lucrurilor, ei bine, eu nu pot sa dau rezolvarea tot pe baza de potrivire a lucrurilor.

Sa incercam atunci asa:
- Cine vrea sa tipareasca intr-adevar un calcul urat pentru a se vedea ca dam de o constanta? Problema este una de tiparit, nu una de calcul.
- Unde a aparut vreo problema in calculul ratiei progresiei geometrice?

(2) La nivel de a XI:
Se ia o matrice A cu intrarile
a b
c d

Se considera mai indeaproape urma (a+d) si determinantul (ad-bc).
Se demonstreaza printr-un calcul banal ca are loc

AA -(a+d)A + (ad-bc)I = 0

unde I este matricea unitate (din inelul de matrici 2x2, scoala insista asupra acestui indice 2 in mod stupid).

Acest inceput de solutie (care este discutabil intre 30% si 90% din solutie, de la caz la caz), este esential pentru ca data viitoare sa se stie de unde vin coeficientii in recursiunea liniara.
Mai rau, la faculatate studentii sunt torturati cu urma si determinantul in cadre asemanatoare.


Unde este deci problema?
Dupa ce avem aceasta egalitate este clar cum se rezolva mai departe problema?
Este o intrebare din partea mea, care poate avea raspunsul "nu stiu" sau raspunsul "Am incercat sa pun in evidenta matricea A in definirea relatiei de recurenta, dar nu vad nici o legatura, cum pot incepe" sau "Nu stiu, sunt in criza de timp, vreau sa vad solutia si pe viitor vad imediat modelul..."

In orice caz, eu ma astept ca raspunsul sa se racordeze cumva la problema, din rapuns trebuie sa se vada cumva ca era vorba de un sir, nu de o problema de chimie sau de numarul de telefon de la un Service...


(3) Ce nu se intelege la acest punct?


Eu nu inteleg de exemplu acel "Multumesc oricum", fie incercam sa intelegem pana la capat, fie ne oprim de la inceput.
Problemele cerute nu sunt tocmai de incepator, asa ca dau solutia la nivelul celui care banuiesc ca poate sa le atace. Daca ma insel asupra nivelului, lucru care se intampla des, elevii cer probleme din legitima aparare, pentru ca la clasa li se cere ceva ce a fost inteles de cel de la catedra mult dupa facultate, ei bine daca ma insel asa cum ma insel destul de des, nu e nici o problema, se poate pune mai departe o intrebare, vine un raspuns, mai vine o intrebare, din cand in cand mai gresesc si eu, multe intrebari sunt indreptatite, la sfarsit dupa o astfel de experienta se intelege mai usor unde este matematica.
Asadar, daca vin problemele pe banda rulanta, solutiile nu pot sa vina cu detalii cu incetinitorul. Daca conteaza doar scheletul solutiei, atunci cele de mai sus ajung, daca problemele trebuie intelese, atunci e loc de comunicare, in primul rand comunicarea poate incepe prin a prezenta cererea de problema, nivelul la care a fost pusa, cadrul, interesul si mai ales incercarile. Din modul in care sunt prezentate incercarile (la trei probleme care mie pe clasa a XI imi luau poate mai mult decat o zi, dar dupa aceea ramaneau ancorate, nu doar survolate), imi pot da repede seama la ce nivel sa rasound. De exemplu nu pot distinge daca un student la facultate propune sau un elev de liceu!



Scriu ce scriu doar in speranta ca pot ajuta in mod real, sa incercam impreuna, se va vedea ca modul structural de gandire este foarte bun!
Care este de exemplu primul punct de blocare? (Sau de ne-intelegere). In propriile cuvinte!


---
df (gauss)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ