[Citat] (*)
Se considera o matrice pe care o notez cu A de tipul (m,n).
Presupun acum cå am gåsit un minor ? de ordin r, nenul, si cå toti minorii obtinuti prin bordarea acestuia sunt nuli;
ceea ce înseamnå cå toate celelalte linii (coloane) ale matricei sunt combinatii liniare ale liniilor(coloanelor) minorului ?.
Daca consider acum un minor arbitrar de ordin r+1 ... care este argumentul sau cum se demonstreaza faptul ca minoru de ordinul r+1 este nul????
|
Sa zicem ca A are submatricea S de dimensiuni rxr, care are minor |S| = det(S) nenul. (Multe carti numesc minor si submatricea, si determinantul ei... Incerc sa disting.)
O sa notez cu T submatricea mxr obtinuta prin luarea celor r coloane in intregime.
Sa luam o alte submatrice arbitrara M cu mai multe coloane.
Sa luam N submatricea ce extinde M cu toate coloanele.
Mai sus am vazut propozitia...
[Citat] (*)
ceea ce înseamnå cå toate celelalte coloane ale matricei sunt combinatii liniare ale coloanelor...
|
submatricii T.
Din cele de mai sus putem scrie fiecare coloana (ceva mx1) din N, folosind T (mxr), i.e. exista o "matrice" (linie) rx1 L cu
(coloana lui N) = TL .
Facand acest lucru pentru fiecare coloana si asambland in bloc, rezulta ca avem
N = T (Matrice ce asambleaza L-urile)
(mx?) este produsul matricii (mxr) cu o matrice (rx?)
in particular,
rang( N ) este cel mult rang( T ) = r .
Nota:
Tare ma tem ca argumentul de care este nevoie este parte "dintr-o constructie mai lunga", care incearca sa etableze in ordine precisa care sunt teoremele si propozitiile legate de rangul unei matrici. In particular, buna definitie a rangului poate sa fie centrala. Eu am folosit mai sus foarte probabil lucruri pe care le stim doar
a posteriori.
In acest caz, trebuie sa stiu exact cum conduce manualul definitia si constructia rangului unei matrici, ce proprietati am deja in mana, etc.
De exemplu:
Care este definitia rangului unei matrici mxn cu coeficienti reali?
Am nevoie de asa ceva la al doilea punct.
Nota.
In facultate, notiunea de rang al unei matrici A mxn se definieste pe baza aplicatiei liniare induse,
(Inmultirea din stanga cu A) : (IR^n vazut ca matrici coloana nx1) -> (IR^n vazut ca matrici coloana mx1) .
Anume se ia spatiul vectorial imagine.
Acesta are o "dimensiune", lucru central de care depinde definitia rangului.
Ei bine, o buna parte din primele cursuri de facultate se indeletnicesc cu buna definire a dimensiunii unui spatiu vectorial. Este bine sa procedam organizat, mai intai spatii vectoriale, apoi aplicatii liniare, apoi rangul drept dimensiunea imaginii (care este spatiu vectorial). Daca nu, avem de "simplificat argumente" in cadru nestructural, incat sa avem un rang (bine) definit la nivel de a XI-a. Cei ce scriu manualele s-au decis din motive operative pentru aceasta ordine. (In speranta ca putini elevi au probleme cu buna definire a rangului, dar multi elevi accepta fenomenologia cautarii rangului fara intelegerea demonstratiei bunei definiri a rangului.)
In cazul in care un elev insista sa inteleaga rangul, il rog sa il inteleaga organic, structural si benefic pentru viitor, anume prin spatii vectoriale.
Acolo se demonstreaza leme simple in cadrul lor natural, de exemplu:
"Dintr-un sistem de generatori se poate alege un sistem de generatori minimal".
"Doua astfel de sisteme de generatori au acelasi numar (cardinalitate) de generatori."
Definitie: "O baza a unui spatiu vectorial este un sistem minim de generatori".
(In particular: Din orice sistem=multime de generatori putem alege un subsistem = o submultime care sa fie baza.)
Toate lucrurile de mai sus capata sens daca in loc de "generatori" citim "coloane ale matricii date A".
In afara de "sistem de generatori", mai exista un concept "dual" important, cel de "sistem liniar independent", un astfel de sistem este format din vectori (coloane de matrici) cu proprietatea ca daca o combinatie liniara a lor este nula, atuncii coeficientii din aceasta combinatie sunt ei insisi toti nuli.
Se poate demonstra dual ca "orice sistem liniar intr-un spatiu vectorial se poate extinde la o baza".
Conceptul de baza este central, munca depusa in a demonstra ca orice spatiu vectorial are o baza se vede asa sau asa in teoria matricilor si a determinantilor de pe clasa a XI-a. In orice caz, apar simplificari "psihologice" daca presupunem ca avem un "cadru finit" la indemana. (Ce este acest lucru, "cadru finit" din nou nu poate fi precizat fara notiunea de baza,
respectiv de buna definire a cardinalitatii ei. Exista multe baze, dar ele au ceva comun, numarul de elemente.)
Sper ca nu incurc prea mult cu cele de mai sus. (Arat drumul spre Roma cu avionul, dar in moment nu avem decat o masina si ceva benzina. In orice caz, in matematica e bine sa ne gandim ca vine si ziua in care ne construim avionul si ne plimbam numai cu el. E si bine, e si rau in aceasta, de exemplu unele probleme de olimpiada vor sa mergem de la Azuga la Sinaia, mai greu cu avionul. Dar cu avionul ne luam mai usor un post de asistent, asigurandu-ne astfel un mod de intretinerea a unei familii prin ceea ce am inteles si facem cu placere.)
Daca vin definitiile, punctul de plecare si cel de ajungere, putem incerca cu mare drag sa demonstram aici detaliile ramase.