[Citat] Este gresit modul in care m-am gandit sa rezolv problema? |
"Gresit" nu este cuvantul potrivit.
Pur si simplu este nevoie de strategia
(pana in ultimul detaliu care ne permite sa scriem pe aceasta baza un numar)
care numara exact ce se cere.
O sa incerc sa mai scriu propozitii, pentru a se vedea unde am eu probleme cu finalizarea ideii. Fac cat pot de mult pe aceasta directie.
Plecam cu trei cutii / sertare
C0, C1, C2
si incercam sa plasam in ele numerele
1,2,...,N
cu proprietatea ca nu sunt TREI numere consecutive in aceasi cutie.
Bine, atunci pot fi maximal doua. De mai multe ori.
Sa luam o alegere posibila.
Avem trei multimi X0, X1, X2 care partitioneaza A = {1,2,...,N}.
Notam aceasta solutie cu X = (X0, X1, X2) , este un triplet.
Notam cu p0, p1, p2 numarul de perechi din X0, X1, X2.
(p0, p1, p2 sunt strict vorbind functii de X. Dar nu vreau sa intru asa in formalizare, o sa pun un X ca argument cand vreau sa vorbesc de functii.)
Desigur ca 2(p0+p1+p2) nu poate depasi N.
Sa zicem ca incercam sa numaram X-urile (asezarile in sertare) pentru care
p0(X), p1(X), p2(X)
iau o valoare fixa,
p0, p1, p2 respectiv.
Notam acest numar cu Asezari( p0, p1, p2 ) .
Daca reusim sa punem mana pe o formula pentruAsezari( p0, p1, p2 ),
putem scrie solutia macar in forma
de "suma dupa toate (p0,p1,p2)-urile posibile din
Asezari( p0, p1, p2 ) .
In combinatorica avem des astfel de solutii.
Indicele sumei nu este tocmai usor de inteles.
Daca nu dam de o formula pentru Asezari( p0, p1, p2 ) care sa se "imbuce" cu aceasta structura de indici, nu putem merge mai departe. Avem insa cat de cat o formula pe care o putem implementa mult mai repede pe calculator, am rezolvat ceva...
Sa incercam asadar sa punem mana pe
Asezari( p0, p1, p2 ) .
Putem sa ne gandim atunci asa.
Incercam sa fixam mai intai locul perechilor (de numere consecutive). Fiecare pereche este bine determinata de primul element din aceasta pereche. Ajunge sa-l alegem pe acesta. In cate moduri putem atunci alege aceste locuri prime de perechi si pentru fiecare alegere cum putem "umple" sertarele (si in cate moduri).
Nu pot sa mai povestesc in aceasta generalitate, trebuie sa iau un caz particular. Sa zicem ca luam N = 20 si (p0, p1, p2) = (3,2,1) .
Cele 3+2+1 perechi de ales vor consuma din 20 exact 2(3+2+1) pozitii.
Mai raman 8 pozitii de umplut nepereche.
In cate moduri putem alege cele 3 pozitii pentru inceput de pereche din C0?
Inceputurile i01,i02,i03 sunt in orice caz din multimea
1,2,...,19
si daca luam prima pozitie i0, locul urmator este ocupat de sfarsitul perechii si apoi i02 nu are voie sa sada in i0+2.
Deci fiecare pozitie rapeste locul ei de plasare si inca doua locuri.
Asa ceva se poate numara repede, problema intervine cand mai incercam sa numaram si inceputurile de perechi pentru C1.
Ei bine, depinde foarte mult de locurile pe care le lasam daca mai incap cele doua perechi in ... Deci numararea aceasta nu este homogena la primul pas. Mai bine renuntam.
Probabil ca putem face rost de o strategie de numarare pentru Asezari( p0, p1, p2 ), dar avem eforturi.
Sa zicem ca am realizat asa ceva.
Atunci trebuie sa mai calculam SUMA din Asezari( p0,p1,p2 )
Psihologic trebuie sa dam de aceasi formula ca cea din recursiunea de mai sus. Pana la urma tot avem nevoie de gasit o recursiune.
Chiar daca reusim sa rezolvam problema pana aici, idea de rezolvare nu se preteaza la generalizare. Nu putem rezolva de exemplu
In cate moduri putem aseza
bilele 1,2,3, ..., 100
in patru cutii colorate diferit (ordinea conteaza)
astfel incat nici o cutie nu contine patru bile consecutive?
Acesta este argumentul principal pentru care nu incerc sa aplic un fel de principiu de includere si excludere (in speranta ca la sfarsit sa pot vedea o relatie de recursiune).
Deoarece suntem "in cautare", cum am mai spus, nu exista nimic gresit, de obicei gasim in ulitimul loc in care cautam! E doar vorba despre modul de cautare si timpul pe care il avem la dispozitie (un lucru esential in viata!). Apoi incercam sa vedem daca experienta dobandita ne ajuta pe viitor.
(Motivul principal pentru care cei "buni in liceu" au probleme in facultate este cresterea exponentiala a volumului de cunostinte si necesitatea organizarii lor, ele nu mai vin digerate nici macar cum veneau la scoala. A nu se subestima incercarea de adunat doar experiente ce se pot ancora si in viitor!)