[Citat] Va multumesc pentru timpul si rabdarea dumneavostra, dar vreau sa mentionez ca acest exercitiu a fost scris exact asa cum este intr-o culegere paralela 45, clasa a X-a, la exercitii recapitulative si nu ofera solutii.Imi pare rau ca nu scriu in LATEX, dar nu stiu cum. |
Am banuit ca asa stau lucrurile.
Cei de la paralela cu pricina trebuie sa acorde mai mult timp redactarii si eticii...
Eu tiparesc cu mare drag pentru toti elevii lucruri ca cele de mai sus, indiferent de modul in care vin ele. Aceasta pagina chiar are telul de a scoate din "matematica tiparita pe ici si colo" greselile de tipar, de formulare si mai ales greselile de pilotare printr-o materie care inca (din inertia invatamantului romanesc) este destul de des intalnita la mai multe facultati. (Nu exista alternativa, in State, se mai poate sa se aduna UNITS din alte materii invecinate, mai ales deoarece facultatile au un spectru larg de materii ce pot fi alese ca alternativa.) In momentul in care elevii se pot uni si incadra din start nivelul si calitatea "materialelor" cu are au de-a face, se castiga enorm pentru toata scoala romaneasca...
Cel mai bine este sa fie postate problemele asa cum vin, daca ele vin gresite, rog a se mentiona din prima si sursa, doar cateva cuvinte, cu sau fara fraze imprejur. In acest mod se incadreaza repede increderea in sursa.
Ce am vrut sa spun mai sus este cam asa...
Nu este voie sa apara nici un fel de descurajare in viata si asa stresata si umpluta de materii a elevilor, matematica este libera si accesibila tuturor, cadrul in care se face matematica trebuie sa fie mereu unul "dinamic" care sa permita intrebare si raspuns. Asa ceva nu s-a intamplat pe vremea mea, elevii trebuiau sa stea in banca lor si sa nu punca cumva intrebari, la facultate a fost la fel, chiar daca pe tabla se insiruiau (la unele cursuri) greseli printre siruri de hieroglife. (Propozitiile in limba romana nu insoteau hieroglifele din motive de "timp redus".)
In orice caz, enunturile trebuie sa vina intr-o forma ireprosabila in orice culegere, chiar daca plasarea enuntului este (in mod necesar) asa de explicita incat
- organizeaza cadrul in care are loc problema si
- ofera punctul de inceput si planul de bataie.
Pentru a "evita" aceste doua puncte, foarte multe exercitii vin in spatiu compact. In plus, daca in acest "putin text" scris mai apar si greseli, problema se transforma intr-o ghicitoare, asta dupa ce s-a clarificat faptul ca este o problema gresita... Cei de la catedre sunt platiti sa-si faca meseria.
Din partea elevilor trebuie sa vina in primul rand respectul cuvenit, nu se arunca de exemplu cu avioane in sala, dar ori de cate ori elevul are o problema matematica
***pe care o poate exprima in propriile cuvinte "cu exactitatea de 50%"***
aceasta intebare trebuie sa vina imediat si trebuie sa primeasca raspuns.
(Intrebarile e bine sa vina in mod constructiv, precizand ce s-a inteles si ce nu... Raspunsul trebuie sa vina imediat in primul rand, este parte de competenta, apoi ele trebuie sa rezolve problema.)
Pentru a iesi din acest cerc de "predare a informatiei si experientei de la o generatie la alte" eu recomand cu caldura intelegerea noii lumi in care ne aflam cu toate avantajele pe care le avem de la ea. Atat pentru elevi cat si pentru cei de la catedre.
1. Statul roman trebuie sa ofere manuale libere cu solutii cel putin la fel de explicite ca cele de la a doua problema de mai sus. Nici un pas nu are voie sa fie omis. Probabil ca acesta este un proiect de cateva milioane de EURO, care daca se scurg direct la cei ce tiparesc se merita pe urmatorii 200 de ani.
Probabil ca este si o afacere la mijloc, daca materialele se pot traduce in engleza, franceza, germana, ... de catre profesorii din "aceeasi cancelarie"...
2. Culegerile de probleme care sunt "doar culegeri" (in senul culegerii ciupercilor si ale capsunilor) trebuie eradicate. Nu sunt deloc multumit cu cele ce sunt mai sus extrase din Paralela *.
Daca se cere sa se arate o egalitate, aceasta trebuie sa vina cu toti pasii care sunt "naturali" pentru nivelul la care este pusa problema. Daca apar greseli, editura trebuie sa fie cumva obligata sa publice liber erate. Daca culegerile sunt impuse in clasa, parintii trebuie sa se alieze impotriva lor pentru libertatea copiilor. Aceasta libertate trebuie aparata an de an.
3. Elevii trebuie sa se decida cat se poate de repede ce "fac in viata". Daca apare destul de repede pericolul unui drum profesional de functionar la o banca, primarie, intr-un secretariat, intr-un grup de tehnicieni sau oriunde unde trebuie tiparita informatie, atunci primul lucru care trebuie invatat este batutul in tastatura cu sistemul de "zece degete". Asa ceva va salva multe zile din viata. Daca o eleva sau un elev este in pericolul de a trece prin facultate, alaturi de batutul rapid trebuie intelese cateva "lucruri simple" de prezentare in noua lume. Eu recomand aici LaTeX-ul ca un ajutor pentru a incepe in ceea ce se numeste "mark-up language", un prim pas in informatica (de un tip simplu, doar cea necesara in prezentare) utila. Dependenta de Povverpoint trebuie eradicata, cu atat mai mult cu cat elevii nu au sansa sa cumpere asa ceva.
Acum despre LaTeX. La inceput este foarte greu, asa a fost si pentru mine, la facultate fiind a trebuit "de azi pe maine" sa rezolva atat problema de matematica cat si sa o tiparesc... Pericolul de imprastiere e mare. Dupa ani, cele ce le-am invatat pe parcurs s-au amortizat cu castig mare. Cele tiparite mai sus se tiparesc foarte usor. Trebuie stapanit doar un editor care ajuta si foarte putin din LaTeX. Rog a se da cate un [Citeaza] (urmat de [Renunta], adica venit inapoi in Explorer) pe fiecare frantura de cod ce apare mai violet pe aici. Unii utilizatori pierd mult timp pe detaliile de prezentare, altii -mai ales in graba- au grija de plasarea formulei, fara paginare "umana" speciala. In orice caz, prezentarea castiga deja din prima prin folosirea unui program de prezentare, LaTeX-ul pe aceasta pagina. Trebuie facut doar un inceput. Odata facut, cat se poate de repede, acest inceput este un ajutor imens la facultate sau la scris orice fel de alte lucruri mai tarziu, cand criza de timp va fi chiar acuta. Matematica vine cel mai bine si usor prezentata in LaTeX. La fel si pentru fizica, desigur.
Dar si pentru o studenta sau un student la muzica, literatura, chimie, ... LaTeX-ul are parti bune si usor de invatat.
Rog a se vedea cate documente latex exista pe net, o cautare in google pentru
filetype:tex
arata despre ce este vorba... Documentele sunt libere si din ele se poate mereu invata ceva! In orice caz, vazand codul (la)tex si pdf-ul ce rezulta, se vede cat de simple sunt lucrurile...