|
Buna ziua!
Daca ma poate ajuta cineva cu idei de rezolvare,as fi recunoscatoare.
Va multumesc anticipat.
SUBIECTUL I (45 de puncte)
Urm?toarea secven?? face parte din programa scolar? de matematic? pentru clasa a V-a:
Valori si atitudini
? Dezvoltarea unei gândiri deschise si creative; dezvoltarea ini?iativei, independen?ei în gândire si în
ac?iune pentru a avea disponibilitatea de a aborda sarcini variate
? Manifestarea tenacit??ii, perseveren?ei, capacit??ii de concentrare si a aten?iei distributive
? Dezvoltarea spiritului de observa?ie
? Dezvoltarea sim?ului estetic si critic, a capacit??ii de a aprecia rigoarea, ordinea si elegan?a în
arhitectura rezolv?rii unei probleme sau a construirii unei teorii
? Formarea obisnuin?ei de a recurge la concepte si metode matematice în abordarea unor situa?ii
cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice
? Formarea motiva?iei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru via?a social? si
profesional?
Competen?e specifice Con?inuturi
1. Identificarea în limbajul cotidian sau în enun?uri
matematice a unor no?iuni specifice teoriei mul?imilor
2. Eviden?ierea, prin exemple, a rela?iilor de apartenen?? sau
de incluziune
3. Selectarea si utilizarea unor modalit??i adecvate de
reprezentare a mul?imilor si a opera?iilor cu mul?imi
4. Exprimarea în limbaj matematic a unor situa?ii concrete ce
se pot descrie utilizând mul?imile
5. Interpretarea unor contexte uzuale si / sau matematice
utilizând limbajul mul?imilor
6. Transpunerea unei situa?ii-problem? în limbaj matematic
utilizând mul?imi, rela?ii si opera?ii cu mul?imi
Mul?imi
? Mul?imi: descriere si nota?ii; element,
rela?ia dintre element si mul?ime
(rela?ia de apartenen??)
? Rela?ia dintre dou? mul?imi (rela?ia
de incluziune); submul?ime
? Mul?imile ? si ? ?
? Opera?ii cu mul?imi: intersec?ie,
reuniune, diferen??
? Exemple de mul?imi finite; exemple de
mul?imi infinite
(Programa scolar? de matematic?, OMECI nr. 5097 / 09.09.2009)
Prezenta?i un demers didactic elaborat în vederea form?rii competen?elor precizate în secven?a de mai sus,
având în vedere urm?toarele:
- precizarea a dou? metode de înv??are centrate pe elev, justificând totodat? si alegerea acestora din
perspectiva form?rii / dezvolt?rii competen?elor specifice din secven?a de mai sus
- exemplificarea form?rii / dezvolt?rii competen?elor specifice din secven?a de mai sus prin utilizarea
metodelor de înv??are centrate pe elev pe care le-a?i ales
- justificarea modului în care forma frontal?, respectiv individual? de organizare a activit??ii didactice
favorizeaz? formarea / dezvoltarea competen?elor specifice precizate în secven?a de mai sus
- argumentarea alegerii a dou? mijloace de înv???mânt din punctul de vedere al utilit??ii acestora în
formarea / dezvoltarea competen?elor specifice precizate în secven?a de mai sus
- explicarea rela?iei competen?e specifice - con?inuturi în cadrul demersului didactic elaborat pentru
secven?a de mai sus
Ministerul Educa?iei, Cercet?rii, Tineretului si Sportului
Centrul Na?ional de Evaluare si Examinare
Pagina 2 din 2
Prob? scris? la matematic? Model
- argumentarea unui punct de vedere cu privire la afirma?ia conform c?reia valorile si atitudinile
orienteaz? dimensiunile axiologic? si afectiv-atitudinal? aferente form?rii personalit??ii elevului din
perspectiva fiec?rei discipline; realizarea lor concret? deriv? din activitatea didactic? permanent? a
profesorului, constituind un element implicit al acesteia.
SUBIECTUL al II-lea (45 puncte)
Urm?toarea secven?? face parte din programa scolar? de matematic? pentru clasa a IX-a (3 ore):
Competen?e specifice Con?inuturi
1. Descrierea sintetic? sau vectorial? a propriet??ilor
unor configura?ii geometrice în plan
2. Reprezentarea prin intermediul vectorilor a unei
configura?ii geometrice plane date
3. Utilizarea calculului vectorial sau a metodelor
sintetice în rezolvarea unor probleme de geometrie
metric?
4. Trecerea de la caracterizarea sintetic? la cea
vectorial? (si invers) într-o configura?ie geometric?
dat?
5. Interpretarea coliniarit??ii, concuren?ei sau
paralelismului în rela?ie cu propriet??ile sintetice
sau vectoriale ale unor configura?ii geometrice date
6. Analizarea comparativ? a rezolv?rilor vectorial? si
sintetic? ale aceleiasi probleme
Coliniaritate, concuren??, paralelism ? calcul
vectorial în geometria plan?
? Vectorul de pozi?ie al unui punct
? Vectorul de pozi?ie al punctului care
împarte un segment într-un raport dat,
teorema lui Thales (condi?ii de paralelism)
? Vectorul de pozi?ie al centrului de greutate
al unui triunghi (concuren?a medianelor
unui triunghi)
(Programa scolar? de matematic?, OMECI nr. 5099 / 09.09.2009)
1. Pentru evaluarea competen?elor specifice din secven?a dat?, elabora?i 3 itemi de tip întrebare structurat?
si 3 itemi de tip rezolvare de probleme, precizând pentru fiecare item competen?a / competen?ele evaluate.
Not?: Se puncteaz? corectitudinea proiect?rii itemilor, elaborarea detaliat? a r?spunsului asteptat si
corectitudinea stiin?ific? a informa?iei de specialitate.
2. Utiliza?i investiga?ia pentru a evalua una sau mai multe dintre competen?ele specifice din secven?a dat?,
descriind specificul acestei metode alternative de evaluare.
--- ifmath24
|