[Citat] bunica Mariei implineste in acest an o anumita varsta si primeste de la aceasta trandafiri in numar egal cu nr. de ani.Daca ar pune trandafiri in 8 vaze atunci ar ramane 8 trandafiri fara apa,iar daca i-ar pune in 14 vaze ar ramane 9 trandafiri.
a)verificati daca nr ce reprezinta varsta bunicii poate fi un nr par.
b)care este varsta bunicii? |
Problema tiparita mai sus este in conflict
- cu bunul simt la tiparit
- cu normele de gramatica inca valabile in ciuda revolutiei din scoli, in care elevii isi formeaza propria lor parere despre lume si glume, detronand astfel clasa aristocratilor de la catedra,
- cu o punere a problemei care ofera detaliul necesar la locul necesar.
O solutie posibila este urmatoarea.
Bunica Mariei, scrisa cu B mare la inceput de propozitie, are 64 de ani.
Ea primeste de la varsta ei 64 de trandafiri.
Daca varsta ar pune trandafirii in 8 vaze in modul urmator:
8 trandafiri in fiecare vaza, prima vaza fara apa, toate celelalte cu apa,
atunci raman intr-adevar 8 trandafiri fara apa.
Daca varsta ar pune trandafirii in 14 vaze in modul urmator:
In prima vaza 1, in a doua 2, in a treia 1, in a patra 5, ....
astfel incat numarul de trandafiri pusi sa fie astfel
1 + 2 + 1 + 5 + 1 + 1 + 1 + 1 + 2 + 2 + 2 + 2 + 9 + 25 = 55,
atunci ar ramane 9 trandafiri (nepusi).
Numarul ce reprezinta varsta bunicii poate fi deci par, 64, dupa ce va trece ziua ei de nastere din acest an. Inainte de aceasta zi, numarul ce reprezinta varsta bunicii va fi in acest an impar, 63, pana cand ii va veni ziua. La anul, numarul ce reprezinta varsta bunicii va fi 65, un numar impar, si ii doresc sa traiasca bine si sanatoasa pentru ca varsta ce reprezinta varsta bunicii dupa aceea, 66, sa poata fi din nou un numar par.
Problema de la (b) nu este corect enuntata.
Este vorba de bunica elevei sau elevului in cauza sau despre varsta greu de banuit a bunicii Mariei din problema cu trandafirii ramasi fie fara apa, fie pe de laturi?
Nota:
Dupa cum se vede, eu sunt dus rau in extrema.
Dar doar asa se poate vedea la ce e nevoie de enunturi "curate" de probleme, scrise clar si intr-o limba usoara care faciliteaza accesul la matematica, nu cel de nervi.
Nota:
Eu inteleg perfect cand o mama nu are timpul necesar sa faca toate treburile prin casa si cumparaturile prin lume pentru copilul drag, cand tipareste cum poate de bine o problema si o trimite unde poate, de exemplu aici, in fine, se mai strecoara o greseala sau alta. In orice caz se vede ca e vorba de incercarea de a face rost de o solutie care inteleasa si explicata poate duce copilul cu o mica treapta mai sus in viata asta plina de trepte mici si ascensoare mari.
Dar nu mai pot sa inteleg stilul acesta brutal, autistic de plasare de probleme pline de prescurtari si locuri greu de parcurs cu ochii. Stilul ca stilul, dar se vede clar sistemul bine pus la punct evitare a oricarei comunicari. Conteaza doar ca o solutie copiabila sa apara pe pagina candva si cumva?