Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
helpclasa IV
Grup: membru
Mesaje: 1
01 Apr 2012, 00:34

[Trimite mesaj privat]

ajutor    [Editează]  [Citează] 

Intr-o clasa sunt 30 de elevi, care primesc 3 carti diferite(a,b,c):
18 elevi primesc "a"
14 elevi primesc "b"
12 elevi primesc "c"
6 elevi primesc "a+b"
5 elevi primesc "b+c"
8 elevi primesc "a+c"
3 elevi primesc 0.
Cati elevi primesc a,b,c?

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
30 Mar 2012, 19:02

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Intr-o clasa sunt 30 de elevi, care primesc 3 carti diferite(a,b,c):
18 elevi primesc "a"
14 elevi primesc "b"
12 elevi primesc "c"
6 elevi primesc "a+b"
5 elevi primesc "b+c"
8 elevi primesc "a+c"
3 elevi primesc 0.
Cati elevi primesc a,b,c?


Asta numai problema de clasa a IV-a nu este...
(Sau daca este, atunci este o nostima introducere precoce a principiului includerii si excluderii.)

In primul rand, cam cum s-ar putea face.
Se deseneaza trei cercuri (discuri) mari in care fiecare il intersecteaza pe fiecare. (Diagrame Venn-Euler.) Eu nu pot aici, dar voi incerca ceva.

AAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAA
AAAAAAAAVVVVVCCCCCCC
AAAAAAAAVVVVVCCCCCCC
AAAAAAXXXXXXXXXCCCCC
UUUUUUXXXXXXXXXCCCCC
UUUUUUXXXXXXXXXCCCCC
BBBBBBXXXXXXXXXCCCCC
BBBBBBBBWWWWWCCCCCCC
BBBBBBBBWWWWWCCCCCCC
BBBBBBBBBBB
BBBBBBBBBBB

(Am colorat ce-am putut... Mai am nevoie de culori, dar...)

Am marcar cu A,B,C partea din diagrama ce corespunde NUMAI lui a, respectiv b, respectiv c.
U sta pentru a+b.
V sta pentru a+c.
W sta pentru b+c.
X sta pentru a+b+c.

Ideea de rezolvare este de a descoperi cate elemente sunt in partile "simple", anume acolo unde sta cate o litera A,B,C, U,V,W, X .
(Aceste parti simple formeaza o "partitie" a multimii.)

Sa vad ce pot face la nivel de a IV-a.


  • Din cate inteleg 30 - 3 = 27 de elevi au primit cel putin o carte.
    Acestia sunt deci cei ce apar "pe ecran".


  • (De pasul acesta nu este nevoie, dar eu vrea mereu sa (imi) fie clar ce se da.)
    Ne uitam mai indeaproape la informatia data:

    18 elevi primesc "a" - avem 18 elevi ce corespund literelor A,U,V,X
    14 elevi primesc "b" - avem 14 elevi ce corespund literelor B,U,W,X
    12 elevi primesc "c" - avem 12 elevi ce corespund literelor C,V,W,X

    6 elevi primesc "a+b" - avem 6 elevi ce corespund literelor U,X
    8 elevi primesc "a+c" - avem 8 elevi ce corespund literelor W,X
    5 elevi primesc "b+c" - avem 5 elevi ce corespund literelor V,X

    ??? elevi primesc "a+b+c" - avem ??? elevi ce corespund literei X


  • De aici, solutia pe care o recomand pentru clasa a IV-a este cea "babeasca".
    In X vor fi cel mult 5 elevi. Asadar incercam cu 0,1,2,3,4,5.
    (Avem un numar mic de cazuri, fiecare caz are o reconstruire simpla.)
    O sa revin la sfarsit.


  • Solutia care simuleaza principiul includerii si al excluderii este urmatoarea.
    Luam la un loc si "numaram" elevii ce corespund lui
    "a" , lui "b" si lui "c".
    In suma 18 + 14 + 12 = 30 + 14 = 44 (mai mare cu 17 decat 27)
    am "numarat" insa de TREI ori elevii din "a+b+c" si daca-i dam la o parte,
    am "numarat" de DOUA ori din ceilalti elevi pe cei din "a+b", din "a+c", din "b+c".

    Deci surplusul de 17 elevi vine din numararea excesiva. Anume, aici sunt numarati
    de DOUA ori elevii din "a+b+c" si daca-i dam la o parte,
    exact O DATA ditre ceilalti elevi pe cei din "a+b", din "a+c", din "b+c".

    Pai sa-i scadem pe cei 6 + 8 + 5 = 19 elevi de aici.
    (Cer scuze, dam de 17 - 19 = -2... asa ca trebuie sa oblojesc propozitia.)
    Surplusul de 19-17 = 2 elevi corespunde deci celor numarati de doua ori.

    Deci doi elevi au primit toate cele trei carti.


  • Solutia de combinatorica, de clasa a X-a cred, este intr-o linie, se aplica principiul includerii si al excluderii, se izoleaza ??? din

    27 = (18+14+12) - (6+8+5) + ??? .


  • Revin la solutia babeasca. (Care trebuie neaparat incercata cu 1,2,3 elevi ce ar putea fi primit toate cele trei carti.)

    Se face diagrama Venn-Euler "goala". Trei cercuri / discuri care se intersecteaza intr-o protiune.

    Eu incerc cu plasarea lui 2 in zona X (comuna celor trei discuri).
    Scriu pe scurt:

    X -> 2 .

    Din
    6 elevi primesc "a+b" - avem 6 elevi ce corespund literelor U,X
    8 elevi primesc "a+c" - avem 8 elevi ce corespund literelor W,X
    5 elevi primesc "b+c" - avem 5 elevi ce corespund literelor V,X

    rezulta ca plasam
    U -> 6-2 = 4 ,
    V -> 3 ,
    W -> 6 .

    Mai ramane de valorificat informatia din

    18 elevi primesc "a" - avem 18 elevi ce corespund literelor A,U,V,X
    14 elevi primesc "b" - avem 14 elevi ce corespund literelor B,U,W,X
    12 elevi primesc "c" - avem 12 elevi ce corespund literelor C,V,W,X

    rezulta ca plasam
    A -> 18 - 4(U) - 3(V) - 2(X) = 18-9 = 9 ,
    B -> 14 - 4(U) - 6(W) - 2(X) = 14-12 = 2 ,
    C -> 12 - 3(V) - 6(W) - 2(X) = 12-11 = 1 .

    Si acum facem proba, numarand elevii (care ao primit carti) exact o data pe fiecare.
    Avem in total

    2 + (4+3+6) + (9+2+1) = 2 + 13 + 12 = 27

    de elevi ce au primit cel putin o carte.

    (Ultimul pas este pentru clasa a X-a un fel de proba.)


    Trebuie sa ma termin aici, dar daca sunt intrebari, rog, fara retineri...
    (Am dat solutia care este cea mai buna pentru dezvoltarea matematica...)


  • ---
    df (gauss)
    minimarinica
    Grup: moderator
    Mesaje: 1536
    30 Mar 2012, 23:56

    [Trimite mesaj privat]




    Uploaded with ImageShack.us


    ---
    C.Telteu
    edy11
    Grup: membru
    Mesaje: 281
    31 Mar 2012, 20:16

    [Trimite mesaj privat]





    Cosul Cu Probleme 5 _ 6


    Concursul Interjude?ean ?Cristian S. Calude?
    30 octombrie 2004

    11. Într-o clas? sunt 30 de elevi care primesc trei c?r?i diferite: A,B,C.

    Dintre ace?tia 18 primesc cartea A, 14 primesc cartea B ?i 12 primesc cartea C;

    6 primesc c?r?ile A ?i B, 5 primesc c?r?ile B ?i C, 8 primesc c?r?ile A ?i C

    ?i 3 nu primesc nici o carte.

    Câ?i elevi au primit toate cele trei c?r?i?








    Axioma supliment matematic nr. 29


    Clasa a IV -a

    4. Într-o clas? sunt 30 de elevi care primesc trei c?r?i diferite: A,B,C.

    Dintre ace?tia 18 primesc cartea A, 14 primesc cartea B ?i 12 primesc cartea C;

    6 primesc c?r?ile A ?i B, 5 primesc c?r?ile B ?i C, 8 primesc c?r?ile A ?i C

    ?i 3 nu primesc nici o carte.

    Câ?i elevi au primit toate cele trei c?r?i?


    Maria Avram, Ploie?ti



    Trebuie vazut de ce s-a facut tranferul de la clasa a 6-a la clasa a 4-a,

    cu ce scop, cu ce minima finalitate (la nivel de competente...)


    Sau e numai o simpla (dar nu de ignorat !!) confuzie intre VI si IV...





    edy11
    Grup: membru
    Mesaje: 281
    01 Apr 2012, 00:34

    [Trimite mesaj privat]


    O idee de rezolvare (algebrica)pentru clasa a 6-a, s-ar

    rezuma la urmatorul sir de rationamente :

    Notez cu x ceea ce caut.

    Analizez conditiile problemei si obtin succesiunea de rezultate :

    (a, b, c) ? x

    (a, b) ? 6-x

    (b, c) ? 5-x

    (c, a) ? 8-x

    a ? 4+x

    b ? 3+x

    c ? -1 +x



    Si 27 de elevi primesc carti, dupa regula din textul problemei.

    [1]


    Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
    © 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ