Probabil ca este vorba despre:
[Citat] as avea o ecuatie diferentiala cu variabile separabile,
daca se poate sa ma ajutati
X'(t) = - X^2(t) . 2t / (t^2-1 ) . |
Este pentru ultima oara cand incerc sa ghicesc (stiind ca "variabilele sunt separabile"..). Sper ca este clara diferenta dintre
-2t / t^2 -1 = -2/t -1
si
-2t /
(t^2-1
)
Este vorba despre una din primele lectii de clasa a V-a cand avem de furca cu ordinea operatiilor. La aceeasi tema se invata:
1 + 2 x 3 = 1 + 6 = 7 . Daca vrem mai intai afacera cu 1+2, atunci
trebuie sa scriem (1+2)x3 = 3x3 = 9 .
Noi avem ceva asemanator,
3 / 2 + 1 ... iar aici lucrurile sunt "si mai simple".
Daca vrem intai 2+1, atunci TREBUIE sa punem parantezele in 3 / (2+1) .
Si nu strica sa plasam si spatii ajutatoare in scriere...
Am intelegere pentru problema insurmontabila cu LaTeX, chiar daca asa ceva se poate considera o bagatela in raport cu intelegerea ecuatiilor diferentiale, dar nu am intelegere pentru omiterea de paranteze!
EDIT:
Cer scuze pentru cele scrise mai sus, dar este vorba doar despre lucruri importante. Sper ca sunt inteles in sensul pozitiv al cuvintelor. Rezolvam noi ce rezolvam la ecuatii diferentiale, dar mereu trebuie sa avem in prim plan partea umana a vietii, ceea ce facem facem pentru a "ne plati darile" la o usa sau alta sau facem ce facem pentru ca vrem si stim ce facem... ?!
Lucrurile se propaga altfel prea usor intr-o directie de unde venim de fapt si unde nu vrem sa ajungem inca o data pe drept.
Bun.
Ecuatia data se scrie cu variabilele (FORMAL) separate in modul urmator:
De aici se extrage formula pentru X(t) si trebuie precizat domeniul maximal de definitie al unui astfel de X. Acesta este inclus in IR \ { -1, +1 }, pentru ca trebuie sa evitam oricum punctele in care ecuatia data nu are sens.
Apoi trebuie sa vedem unde are solutia sens si este diferentiabila...
Deoarece X(t) este "o fractie" trebuie sa avem grija de neanularea numitorului... O sumedenie de lucruri mai trebuie scrise de aici incolo...