Inainte de toate, pentru a starni curiozitate, iata "un" link:
http://mathworld.wolfram.com/q-BinomialCoefficient.htmlhttp://mathworld.wolfram.com/q-Factorial.html
Ce avem noi de-a face cu asa ceva? Hmm...
Problema este o problema standard de teoria spatiilor vectoriale peste corpuri finite. O sa incerc sa o enunt incat sa fie accesibila si la clasa a XI-a.
In primul rand fixam un corp finit IF(q) cu q elemente.
(Daca avem un corp infinit, avem si o infinitate de matrici inversabile...)
Se stie ca q este putere de numar prim.
Dar pentru scoala sa zicem ca avem q=p numar prim. Corpul IF(q) este inelul de [intregi modulo p] cu operatiile mostenite de pe ZZ.
Fixam n si ne uitam la inelul de matrici nxn cu intrari in IF(q):
M( n,n; IF(q) ) .
Fie A o matrice inversabila din acest inel.
Ne uitam la vectorii ei coloana.
Se stie -daca stim ce este dimensiunea-
ca vectorii coloana formeaza o baza,
echivalent un sistem liniar independent (maximal) cu n vectori.
Cu alte cuvinte NU exista scrieri de combinatii liniare netriviale ale unui vector in functie de ceilalti. (Si nici un vector nu este nul, daca folosesc definitia prin cuvantul "scriere" si nu stiu ce este suma peste multimea vida...)
Incercam sa construim un astfel de sistem bucata cu bucata.
Si numaram in acelasi timp.
(1) Cate sanse (posibilitati) avem de alegere a primului vector?
Ele are n componente, deci q^n - 1 .
Am exclus vectorul nul.
(2) Cate sanse (posibilitati) avem de alegere a celui de-al doilea vector coloana in A?
Ele are n componente, deci q^n - q .
Am exclus toti vectorii care se pot scrie drept combinatie liniara de primul vector. Practic avem un coeficient din corp la dispozitie, iar acesta are q sanse de a fi ales. Le scadem.
(3) Cate sanse (posibilitati) avem de alegere a celui de-al treilea vector coloana in A?
Ele are n componente, deci q^n - q^2 .
Am exclus toti vectorii care se pot scrie drept combinatie liniara de primii doi vectori. Practic avem doi coeficienti din corp la dispozitie pentru a forma combinatii liniare, deci q sanse de a alege combinatii liniare de evitat... Scadem deci q^2.
Procedem asa mai departe pana la ultimul vector de ales.
dam de
Nota:
Cred ca este clar cum se poate "generaliza" n la un q-coeficient n.
A se vedea link-ul de mai sus.
Apar rezultate neasteptate in care combinatorica devine (se generalizeaza la) o q-combinatorica. De exemplu... Grupul simetric (de permutari) de S(n) si grupul de matrici inversabile (patrate) M(k,F(q)) actioneaza pe inelul de matrici
M( k,n; IF(q) )
anume asa:
Cu o matrice inversabila kxk putem inmulti din stanga o matrice kxn .
Cu o permutare din S(n) putem permuta cele n coloane.
Cele doua actiuni "comuta".
Excelent.
Se stie ca orice actiune (reprezentare) a unui grup finit (sau mai general compact) se sparge in actiuni (reprezentari) ireductibile. Din cauza comutarii de mai sus apar un fel de "pachete". Reprezentarile ireductibile dau atunci informatie esentiala asupra unui grup sau altuia.
Ele sunt clasificate...
Ei bine, exista o deformare a grupului de matrici. Sunt asa-zisele grupuri cuantice. Teoria reprezentarii lor este neasteptat de bogata in rezultate de "combinatorica". Prefer sa ii invat pe elevi si studenti asa ceva mult mai mult decat cine stie ce calcul "Nabla-Nable-Umple-Tabla" (desertul orelor mele de la facultate...) si mult mai mult decat cine stie ce rezultate arbitrare legate de o ecuatie diofantiana ciudata.
De ce? Deoarece este structura si deoarece este in centrul cercetarii. Elevii si studentii au deodata sansa sa "darame ziduri". Ei au de obicei maturitatea matematica, le lipseste accesul la cercetare. In plus, multii programatori de parcurgere de arbori de la stanga la dreapta si de sus in jos vor avea in sfarsit ceva mai simplu si mai util de programat. (Presupun ca ei inteleg obiectele matematice, ce-i drept complicate. Dar programarea este simpla. Daca unul din elevi gaseste experimental cine stie ce coincidenta si o publica cu 18 sau 25 de ani este asigurat pe viata...)
Daca cineva vrea sa stie mai mult, sa intrebe...
Doar de curiozitate:
http://en.wikipedia.org/wiki/Representation_theoryhttp://en.wikipedia.org/wiki/Young_tableauhttp://en.wikipedia.org/wiki/Robinson-Schensted_correspondence (Cele doua carti din literatura anexata, Fulton resp. Sagan sunt delectare pura...)
http://mathworld.wolfram.com/YoungTableau.htmlhttp://www.ctex.org/documents/packages/math/youngtab.pdfwww.math.uiuc.edu/~ayong/whatisYT.pshttp://www.combinatorics.org/Volume_18/PDF/v18i1p18.pdf
Probabil ca m-am indepartat, dar va rog sa ma credeti, este exact locul in care intrebarea pusa este punctul de inceput.