Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » Matrice la puterea n
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
Gatano
Grup: membru
Mesaje: 2
09 Nov 2011, 01:50

[Trimite mesaj privat]

Matrice la puterea n    [Editează]  [Citează] 

Fie matricea A=(2 -1) (este o matrice patratica; nu am gasit paranteze mari)
(1 3)

Sa se calculeze A^n.

Va rog frumos cn stie macar ideea sa mi-o dea. Multumesc anticipat.

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
25 Oct 2011, 01:42

[Trimite mesaj privat]


[Citat]






Salata de verificare pentru matricea A

sage: for k in [0..10]:
....: print "k=%d" % k
....: print "FormulaMea(%d) = \n%s" % ( k, FormulaMea(k) )
....: print "A^%d =\n%s" % ( k, A^k )
....:
k=0
FormulaMea(0) =
[1 0]
[0 1]
A^0 =
[1 0]
[0 1]
k=1
FormulaMea(1) =
[ 2 -1]
[ 1 3]
A^1 =
[ 2 -1]
[ 1 3]
k=2
FormulaMea(2) =
[ 3 -5]
[ 5 8]
A^2 =
[ 3 -5]
[ 5 8]
k=3
FormulaMea(3) =
[ 1 -18]
[ 18 19]
A^3 =
[ 1 -18]
[ 18 19]
k=4
FormulaMea(4) =
[-16 -55]
[ 55 39]
A^4 =
[-16 -55]
[ 55 39]
k=5
FormulaMea(5) =
[ -87 -149]
[ 149 62]
A^5 =
[ -87 -149]
[ 149 62]
k=6
FormulaMea(6) =
[-323 -360]
[ 360 37]
A^6 =
[-323 -360]
[ 360 37]
k=7
FormulaMea(7) =
[-1006 -757]
[ 757 -249]
A^7 =
[-1006 -757]
[ 757 -249]
k=8
FormulaMea(8) =
[-2769 -1265]
[ 1265 -1504]
A^8 =
[-2769 -1265]
[ 1265 -1504]
k=9
FormulaMea(9) =
[-6803 -1026]
[ 1026 -5777]
A^9 =
[-6803 -1026]
[ 1026 -5777]
k=10
FormulaMea(10) =
[-14632 3725]
[ -3725 -18357]
A^10 =
[-14632 3725]
[ -3725 -18357]
sage:


Salata de verificare pentru matricea B

sage: for k in [0..10]:
....: print "k=%d" % k
....: print "FormulaMea(%d) = \n%s" % ( k, FormulaMea(k) )
....: print "B^%d =\n%s" % ( k, B^k )
....:
k=0
FormulaMea(0) =
[1 0]
[0 1]
B^0 =
[1 0]
[0 1]
k=1
FormulaMea(1) =
[ 2 -1]
[-2 3]
B^1 =
[ 2 -1]
[-2 3]
k=2
FormulaMea(2) =
[ 6 -5]
[-10 11]
B^2 =
[ 6 -5]
[-10 11]
k=3
FormulaMea(3) =
[ 22 -21]
[-42 43]
B^3 =
[ 22 -21]
[-42 43]
k=4
FormulaMea(4) =
[ 86 -85]
[-170 171]
B^4 =
[ 86 -85]
[-170 171]
k=5
FormulaMea(5) =
[ 342 -341]
[-682 683]
B^5 =
[ 342 -341]
[-682 683]
k=6
FormulaMea(6) =
[ 1366 -1365]
[-2730 2731]
B^6 =
[ 1366 -1365]
[-2730 2731]
k=7
FormulaMea(7) =
[ 5462 -5461]
[-10922 10923]
B^7 =
[ 5462 -5461]
[-10922 10923]
k=8
FormulaMea(8) =
[ 21846 -21845]
[-43690 43691]
B^8 =
[ 21846 -21845]
[-43690 43691]
k=9
FormulaMea(9) =
[ 87382 -87381]
[-174762 174763]
B^9 =
[ 87382 -87381]
[-174762 174763]
k=10
FormulaMea(10) =
[ 349526 -349525]
[-699050 699051]
B^10 =
[ 349526 -349525]
[-699050 699051]
sage:



---
df (gauss)
cristi2011
Grup: membru
Mesaje: 345
08 Nov 2011, 19:35

[Trimite mesaj privat]


Dle gauss, sunteti de un real folos pe acest forum.
Dar, daca-mi permiteti, v-as da un sfat: ati putea sa fiti mai succint si sa insistati pe esential.
Elevii din ziua de azi nu se mai pot concentra sa urmareasca explicatii atat de lungi. Iar codurile acelea nu stiu cat ii ajuta. Matematica scolara presupne rezolvarea problemei cu creionul pe hartie.
Numai bine!

gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
09 Nov 2011, 01:50

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
...ati putea sa fiti mai succint si sa insistati pe esential.
Elevii din ziua de azi nu se mai pot concentra sa urmareasca explicatii atat de lungi. Iar codurile acelea nu stiu cat ii ajuta. Matematica scolara presupne rezolvarea problemei cu creionul pe hartie.


Eu sunt de aceeasi parere, cu cat mai la obiect, cu atat mai bine.

Din pacate problema, asa cum a fost propusa, nu imi permite o solutie cinstita, simpla si la obiect la nivelul elevilor. In sensul ca cei ce stiu deja sa o rezolve sunt foarte posibil la facultate si nu mai au nevoie de postare, iar cei ce nu stiu sunt pusi in fata a doua probleme:

- prima este complexitatea din noua structura. In principiu este vorba de "diagonalizarea" matricii A (daca este diagonalizabila, da, aici e cazul, dar..).

- a doua este faptul ca "datele" sunt urate. De aceea am inventat o matrice B "alta decat A", care are insa mai multe sanse de a fi ilustrativa. Am rezolvat problema pentru B. Pentru a o rezolva explicit si pentru A trebuie facute calcule "urate". Le-am facut asa: am dat drumul la cod pentru B, am vazut ce obtin, am dat drumul la cam acelasi cod pentru A, am obtinut solutia de la computer, nu a trebuit sa tastez prea mult.

Sa discutam atunci despre ce e bine si ce nu e bine in strategie.

Inainte de toate, este bine insa sa stabilim care este solutia didactica.

Inainte de a o da pe aceasta, poate e bine sa dau o solutie "oarecare"...
O sa tiparesc o tentativa de solutie:


Si acum cateva intrebari de pe partea cum vad eu lucrurile:

  • La ce ne ajuta solutia de mai sus?
  • Cum procedam in cazul unei alte matrici?
  • Daca cineva e la scoala si are acum hartie si creion ce castiga daca efectueaza toate calculele cu mana - presupunand ca are maturitatea matematica de a rezolva problema?
  • Mai sus am scris si cod. Care linie de cod nu se intelege matematic?
  • De ce sa nu invatam si sa programam, in principiu cu urmatoarele scopuri: (A) Daca facem matematica in viata si vrem sa intram in cercetarea matematica, ce structuri le mai putem obloji cu mana si creionul? (B) Daca esuam matematic, ce slujba ne gasim pentru a folosi in ea cunostintele matematice dobandite cu mana si creionul.

    Ca sa fim sinceri, unul din scopurile principale ale acestei pagini este didactica, iar aici suntem pe un forum. Din ce in ce mai des tiparesc solutii pana cu 10 minute inainte de culcare, le comit pe pagina, ma duc la lucru, iar a doua zi ma uit daca e vreun ecou. Uneori gresesc, motiv pentru care intru din ce in ce cu mainile in calculul simbolic pe care mi-l da calculatorul, nu pentru ca mana nu mi-ar ajunge, dar timpul nu imi ajunge. Sunt deseori dezamagit de faptul ca in punctul in care ar putea incepe o discutie oamenii nici macar nu mai dau un semn de viata. Nu stiu cum sa procedez mai bine.
    O re-postare permisa este fara probleme de forma: "La ce e bun codul?", "Cum arata o solutie minimala?" dar cel mai bine; "Am inteles ..., dar m-am oprit la linia... De ce are loc... sau ce semnifica..?" Cei ce cred ca matematica se invata haotic din carti pe baza la exercitii nestructurate nu au un drum usor. Uneori ajunge sa fie luata o problema si discutata pana ii sar tatanile. Fiecare detaliu trebuie inteles. Cine intelege problema de mai sus are sanse maxime sa treaca fara probleme prin algebra de facultate.

    Asadar sa discutam, in ce (prim) loc mai sus e ceva (de) neinteles?




  • ---
    df (gauss)
    [1]


    Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47557 membri, 58580 mesaje.
    © 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ