Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
qwert
Grup: membru
Mesaje: 62
17 Oct 2011, 03:20

[Trimite mesaj privat]

pb geometrie    [Editează]  [Citează] 

Fie ABC un triunghi isoscel cu AB=AC si masura unghiului A egala cu 100 grade .Pe semidreapta (AB se ia un punct D astfel incat AD=BC.Sa se calculeze masurile unghiurilor triunghiului DBC.


---
xxx
Pitagora
Grup: Administrator
Mesaje: 4750
13 Oct 2011, 23:44

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Fie ABC un triunghi isoscel cu AB=AC si masura unghiului A egala cu 100 grade .Pe semidreapta (AB se ia un punct D astfel incat AD=BC.Sa se calculeze masurile unghiurilor triunghiului DBC.


Avem voie sa folosim trigonometrie?


---
Pitagora,
Pro-Didactician
minimarinica
Grup: moderator
Mesaje: 1536
14 Oct 2011, 00:15

[Trimite mesaj privat]


http://www.pro-didactica.ro/forum/index.php?forumID=42&ID=31314


---
C.Telteu
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
14 Oct 2011, 01:44

[Trimite mesaj privat]


Daca problema tot a revenit, poate este bine sa dau o indicatie care duce repede la solutie. Este in acelasi timp o "configuratie speciala" care poate fi purtata in bagaj (pentru cei ce vor face de exemplu design si grafica in viata, pentru cei cu interes pentru partea estetica a lucrurilor, oricum...)

In triunghiul ABC isoscel dat, cu masura lui A de 100 de grade, avem urmatoarea configuratie "remarcabila" de puncte:

Fie P interior lui ABC astfel incat
APB sa fie isoscel in P cu unghiurile de
20, 20, 140 de grade.

Fie Q interior lui ABC astfel incat
AQC sa fie isoscel in Q cu unghiurile de
20, 20, 140 de grade.



Atunci triunghiurile APB si AQC stau simetric fata de mediatoarea (prin A) a lui BC. Deci AP = AQ. In triunghiul APQ unghiul din A are
100 - 20 - 20 = 60
de grade, deci APQ este triunghi echilateral.

Rezulta imediat:
BP = PA = PQ = QA = QC .
(Cred ca e clar de ce subiectiv consider ca avem de-a face cu o configuratie deosebita.)

Care este semnificatia valorii comune in egalitatea de mai sus?
Pentru a vedea ca
BP = PA = PQ = QA = QC = BC-AB
ne mai legam si de punctul M, luat pe BC || PQ astfel incat BPQM sa fie romb .

Se observa atunci din QM || BP ca triunghiul QMC este isoscel (doua unghiuri de 20 de grade) .
Deci triunghiurile (cu literele) urmatoare (ca varfuri) sunt congruente:
QMC , QAC , PAB .

In particular BC = BM + MC = BM + AC = BM + AB .

Problema propusa mai construieste in sfarsit inca un triunghi
DBM
congruent cu cele amintite mai sus. Iar din
[ triunghiul DBM este congruent cu triunghiul MQC ]
rezulta ca DM = MC, deci triunghiul DMC este isoscel (cu unghiurile ascutite de 10 grade) .

N.B. Este aceeasi solutie adunata din mai multe solutii din link-ul de mai sus.
Problema este deosebita, o experienta estetica rara. In astfel de cazuri avem intotdeauna nevoie de o solutie estetica, una care sa ne ajute sa tinem si mai bine minte constelatia problemei...


---
df (gauss)
edy11
Grup: membru
Mesaje: 281
17 Oct 2011, 03:20

[Trimite mesaj privat]



[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ