[Citat] Demonstrati ca pentru orice
, avem
.
|
Fara a incerca sa intelegem ceva, sa vedem cu computerul cat de stransa este afacerea:
? \p 50
realprecision = 57 significant digits (50 digits displayed)
? n = 15
%1 = 15
? k = 313
%2 = 313
? EPS = sum( j=0, n-1, 1./(k*n+j) )
%3 = 0.0031901345522452500041504100350246742257014822770246
? EPD = n*( ( (k+1)/k )^(1/n) - 1 )
%4 = 0.0031901345519588936766623179034977998814252711914577
? EPS - EPD
%5 = 2.86356327488092131526874344276211085566871921602 E-13
?
? n = 77
%6 = 77
? k = 3
%7 = 3
? EPS = sum( j=0, n-1, 1./(k*n+j) )
%8 = 0.28822388123022545312699073378141063427408485456528
? EPD = n*( ( (k+1)/k )^(1/n) - 1 )
%9 = 0.28822015128139714329862303627127671740202055563873
? EPS - EPD
%10 = 0.0000037299488283098283676975101339168720642989265428158
Bun, inegalitatea data are deci
EPS (expresia din partea stanga) > EPD (... drepta).
Inegalitatea este relativ stransa.
Ne uitam acum la "calitatea expresiilor" ce intervin.
Eu m-am uitat cu ochii mei, nu pot sa nu fac o observatie psihologica (nematematica si nedidactica).
Cei ce au vazut in facultate "multe" si dispun de aparatul detaliat al analizei si stiu cam cum se fac aproximari pentru zeta(z) cu z real pe langa 1 pot aprecia ca fara pilotare sau indicatie o astfel de problema poate provoca frustrare. Elevii nu trebuie triati de catre manuale si carti de explicat matematica prin selectia de forma "cine nu mai vrea sa plece". Din contra, trebuie bine plasate problemele in cadrul corect de idei, iar ideile trebuie declarate, nu ascunse. Avem nevoie de un elev foarte tenace care sa inceapa si termine aceasta problema, fara a renunta. In plus, chiar daca descopera o rezolvare, nu descopera poate cercul "corect, bine plasat" de idei.
Voi incerca sa povestesc cat se poate de mult pe baza acestei probleme, pentru a vedea "cum merg lucrurile" mai intai, apoi cum ne putem imbunatati (cu metodele analizei) pasii deja parcursi, daca nu obtinem rezultatul dorit, dar suntem pe aproape.
Multi elevi, dar si multi propunatori de astfel de probleme nu inteleg de ce imi intra in actiune agresiva sistemul nervos cand dau de astfel de
"ghicitori pentru minori".
Faptul ca problema vine cu = in formula si cu inecuatie in titlu nu ma deranjeaza deloc. Este doar o greseala de tipar. Am dat drumul la computer si m-am convins.
Ma deranjeaza insa modul "necinstit" -in sport ar fi "unfair"- de a plasa problema. E ca si cand ne ducem la un meci de fotbal, in prima repriza vin fotbalistii si joaca rugby, iar in a doua, deoarece nu s-a observat bine diferenta fata de fotbalul presupus, jucatorii joaca handbal pe lat. La sfarsit, un maestru de sah care preda baletul la scoala de arte plastice martiale explica de ce cele doua reprize sunt legate organic.
Iata care sunt la noi cele doua reprize.
Mai intai le prezint ca incercari de a deslusi cum stau lucrurile.
(1 :: incercare) Ne uitam la expresia din partea stanga. Aici m-am suparat mai intai pe propunatorul (original) de problema pentru faptul ca mi-a ocupat k-ul fara rost si mi l-a particularizat prea tare. De ce sa folosesc j cand toate cartile sunt scrise cu k? Voi folosi a in loc de k, a parametru sa zicem mai mare sau egal cu 1 pentru incept.
Atunci expresia din partea stanga, EPS, in traducere in engleza LHS, este destul de repede identificabila ca o suma Riemann a unei functii descrescatoare:
Am terminat acum cu prima repriza.
Am vazut pe unde se plimba suma, EPS.
(2 :: incercare )
In cea de-a doua repriza avem fara indoiala forma deghizata pentru expresia din partea dreapta, EPD,
"punct Lagrange" intermediar.
(3 :: analiza )
Ramane sa punem cioburile care nu se imbuca prea bine acum cap la cap.
Vedem ca ambele expresii sunt "ceva mai mari" decat ln( 1 + 1/a ) .
In ambele cazuri am pierdut "un ordin O( ? ) de marime imediat urmatoare".
Cum se poate rafina argumentul de mai sus?
--- voi reveni cu continuarea ---