Autor |
Mesaj |
|
1.In triunghiul oarecare ABC, M<(AB), N<(BC) SI P < (AC), astfel incat AM= AB/3, BN=BC/4 si CP=AC/5.
Calculati valoarea raportului dintre aria triunghiului MNP si cea a triughiului ABC.
2. In patratul ABCD de latura 12 se inscrie triunghiul echilateral AMN, cu M<(BC) si N<(CD). Aflati aria lui AMN.
*Am notat cu < - apartine.
Ma puteti ajuta? Chiar nu reusesc sa le rezolv.
Multumesc!
--- Fii ceea ce esti!
|
|
Problema nr 1 : http://postimage.org/image/35523kvtw/
NOTA: acolo unde am calculat S BMN am inversat rapoartele (trebuia (2/3)x si nu (3/2)x) dar rezultatul e bun. (sper ca si pt celelalte)
--- "Matematica-i un tot!" (T.P.)
|
|
[Citat] 1. In triunghiul oarecare ABC consideram punctele M,N,P pe laturi,
M pe (AB) astfel incat AM = AB/3,
N pe (BC) astfel incat BN = BC/4,
P pe (AC) astfel incat CP = AC/5.
Calculati valoarea raportului dintre aria triunghiului MNP si cea a triughiului ABC.
|
Sa facem un fel de poza:
Care este raportul dintre ariile triunghiurilor ABC si MBC ?
Ele au o latura comuna, iar inaltimile respecta raportul BA:BM .
Care este raportul dintre ariile triunghiurilor MBC si MBN ?
Ele au o latura comuna, iar inaltimile respecta raportul BC:BN .
Deci raportul dintre aria triunghiului BMN si a lui BAC este
(BM:BA) . (BN:BC) .
Acelasi lucru reiese din exprimarea ariei folosind sinusul unghiului dintre doua laturi. Este si solutia pe care o prefer, dar doar pentru cei ce o inteleg, nu pentru cei ce o aplica este buna...
Daca adunam cele cunoscute rezulta:
Mai mult nu trebuie explicitat decat in examene si teze.
[Citat] 2. In patratul ABCD de latura 12 se "inscrie" triunghiul echilateral AMN, cu M pe (BC) si N pe (CD).
Aflati aria lui AMN.
|
Indicatie:
Sa notam cu x si y segmentele BM respectiv DN,
Ce relatii trebuie sa satisfaca x si y pentru a avea AM = MN = AN ?
Care este valoarea comuna pentru x=y ?
Care sunt ariile triunghiurilor ABM, ADN, CMN?
Care este aria lui AMN?
Verificare: Care este latura lui AMN si care este aria triunghiului echilateral cu aceasta latura? Se inchide cercul?
--- df (gauss)
|
|
Am aflat ABM congruent cu ADN cu m(AMB)=m(AND)=75 grade si m(BAM)=m(DAN)=15 grade. De asemenea am aflat m(CMN)=m(CNM)=45 grade, deci triunghiul MCN este dreptunghic isoscel cu MC=NC. Dar cum pot aflat din acestea BM sau DN, adica x si y? Nu am niciun triunghi unde sa pot folosi sin sau cos ( adica nu am unghiuri de 30,45,60 si o lataura cunoscuta intr-un triunghi).
--- Fii ceea ce esti!
|
|
Dar, AF=inaltime in triunghiul ABC-echilateral
(1), (2)
Aria triunghiului ABC se calculeaz? cu formula :
|
|
[Citat] Am aflat ABM congruent cu ADN cu m(AMB)=m(AND)=75 grade si m(BAM)=m(DAN)=15 grade. De asemenea am aflat m(CMN)=m(CNM)=45 grade, deci triunghiul MCN este dreptunghic isoscel cu MC=NC.
Dar cum pot aflat din acestea BM sau DN, adica x si y?
Nu am niciun triunghi unde sa pot folosi sin sau cos ( adica nu am unghiuri de 30,45,60 si o lataura cunoscuta intr-un triunghi).
|
La-ntebare vine imediat raspunsul:
Deoarece ABM si ADN sunt triunghiuri dreptunghice congruente, rezulta ca x=y.
Scriem atunci
formula pentru AM din ABM si
formula pentru MN din CMN si
formam ecuatia in x din MN = AM, pe care o rezolvam...
Care este ecuatia si care este solutia (x>0) ?
N.B. Exact acest mod de intrebare-raspuns este cel ce aduce progrese... Multumesc pentru ducerea gandurilor pana aici, mai este doar un mic pas, care data viitoare sigur sigur nu mai doare...
--- df (gauss)
|
|
Este util, în clasa a VII-a, s? se determine valorile func?iilor trigonometrice pentru unghiul de
. (Cu ceva ani în urm?, s-a cerut, la o tez? cu subiect unic, s? se arate valoarea
.)
Din triunghiul MAB,
. De aici se determin? l, lungimea laturii lui AMN.
Aria triunghiului ABC se calculeaz? cu formula :
|
|
[Citat] Este util, în clasa a VII-a, s? se determine valorile func?iilor trigonometrice pentru unghiul de
...
|
Eu stiu, multumesc mult pentru solutia de mai sus, este cea ce merge pe drumul cel mai scurt.
Paralel avem de asemenea o problema didactica.
Ne adresam unui elev de clasa a VII-a.
Trebuie sa "vindem" importanta cunoasterii lui tan(15 grade), iar cu cea mai buna constiinta pe care o am, nu pot cere cunoasterea valorii pe de rost.
(Sa fim sinceri, in clasa noastra din liceu au fost intotdeauna colegi cu probleme insurmontabile legate de memorarea lui sin( 45 grade ) sau tan( 30 de grade ). Candva am desenat un triunghi echilateral, de atunci memorarea a fost suprimata de desenarea repetata a unui triunghi echilateral. Nu stiu daca e bine, in conditii de examen pe de o parte avem castig de timp prin aplicarea formulei, pe de alta avem un sentiment sporit de siguranta prin intelegere.)
De aceea:
Problema este un exemplu excelent pentru a ne deduce cu propriile rotite intotdeauna valoarea lui tan(15 grade).
In plus, mi s-a cerut un mod oarecare, indiferent de a continua firul ideilor.
(Iar drumul cu "sin de ceva cunoscut" a fost negat explicit.) Incerc de a da cat mai multe solutii, e important ca toti elevii sa aibe in matematica multe exemple de probleme cu multe solutii !
--- df (gauss)
|