Da, aceasta problema poate fi facuta de elevi in general.
Dar aici avem un elev in particular, care din motive de oprimare a altora sau de interes propriu vrea neaparat sa aibe ceva in mana legat de problema. Putem sa-i spunem ca e munca lui.
Uneori insa, prezentarea unei solutii poate sa ajute elevul in a gandi ordonat. Punerea unei solutii la discutie inseamna o expunere a celui ce o tipareste, iar in RO de cele mai multe ori (si la clasa, si la facultate) apare expedierea/delegatia prin devalorizarea temei. De ce sa nu rezolvam insa aici, asa, 300 pana la 400 de probleme "simple", vin copiii si citesc pana se plictisesc, apoi o sa-si scrie unul altuia ce e simplu si ce nu. Or sa trimita o intrebare la una asemanatoare, gata rezolvata. Este ceea ce se numeste experienta, acumulare de exemple si libertate in gandire si exprimare.
In plus, (de)scrierea solutiei ii ofera elevului sansa sa gandeasca cu propriile rotite, in timp ce un atac la nivel de nivel il plaseaza in pielea unei broaste testoase si nu o sa iasa curand de acolo. Daca elevul are o problema, el trebuie incurajat sa tipareasca imediat o intrebare. Facand asa, in secunda in care ii apare "neclaritatea", trebuie sa se exprime, trebuie sa tipareasca ceva, este jumatatea solutiei intotdeuna - indiferent daca avem de-a face cu matematica, fizica, chimia, literatura, muzica, pictura...
In invatamant nu exista intrebari "fara nivel" sau prea simple. Pur si simplu adunand toate aceste intrebari ne facem noi noua un serviciu...
- punand eticheta pe lucruri: problema simpla, problema complicata, problema frumoasa, ...
- apoi lasand toti elevii care au sau nu meditatori (buni sau rai in sensul in care cainii sunt buni sau rai) sa vada lumea si din prisma unei discutii nefortate
- facand un peisaj colorat de pareri, idei, exprimare, incercari de apucare a problemei, incercari ale celorlalti.
Este bine sa avem si pareri exigente,
"fiule, asta trebuie sa
stii!
la inceput a fost aici un singur i... da, e o greseala pe care o fac prea des, multumesc mult pentru atragerea atentiei! E un
acord pe care trebuie sa-l stiu, sa-l stii, sa-l stie automat. Pe
http://fdonea.tripod.com/gres.htm este adaugat: "Doar strainii care vorbesc romana pot fi scuzati (al doilea i e scurt si e greu de auzit)."
fa-ti inca o data temele", dar rog a avea o nuanta pozitiva sau un indemn in exprimare. Si eu dau cu biciul in multe locuri de pe pagina asta, de multe ori mai ales cand vad ca o greseala sau carentza se repeta. Dar incerc sa fac o jumatate de gluma (nereusita sau pentru alt nivel de indoctrinare), o asemanare cu ceva din viata (fotbal sau machiajul de dimineatza) sau sa dau un sfat cu directie clara "fa-ti inca o data temele... ecuatiile liniare te vor urmari pe a IV-a, pe a V-a, pe a VIII-a (substitutie si reducere), pe a XI-a (recapitulare), pe a XI-a (rang si determinanti) sau geometrie analitica, la examenul de intrare daca-l dai, la facultate la algebra liniara (spatii vectoriale) si in sfarsit la locul de munca cand ai de programat in 3D o rotatie in spatiu..." (Elevii raman cu idea unei rotatii in spatiu, chiar daca nu stiu acum ce e ea, asocierea acestui lucru cu ceva liniar ii va face pe elevi peste 20 de ani sa indrageasca matlab sau cum se va numi atunci...)