Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
23 Feb 2011, 20:19

[Trimite mesaj privat]

Rapoarte    [Editează]  [Citează] 



solutia mea ,cred ca nu vrea nimeni sa o vada; e lunga ,pe multe cazuri si mai ales nu prea are legatura cu clasa a 6-a,pentru care e propusa problema.


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
23 Feb 2011, 20:13

[Trimite mesaj privat]


[Citat]


solutia mea ,cred ca nu vrea nimeni sa o vada; e lunga ,pe multe cazuri si mai ales nu prea are legatura cu clasa a 6-a,pentru care e propusa problema.


Clasa a 6-a este intr-adevar prima clasa in care se manifesta fractii si litere.
Faptul ca o problema poate fi rezolvata manipuland fractii si litere nu inseamna neaparat ca problema este chiar una apta de clasa a 6-a, mai exista si criteriul maturitatii matematice ce intra in calcul.

Faptul ca o problema poate fi rezolvata printr-o insiruire de linii pe care un compiler scolar le poate scoate una din alta in ordine din nou nu inseamna ca esenta problemei a fost inteleasa (iar daca esenta are de-a face cu sisteme dinamice si haos, poate ca aflam ceva despre calitatea celui ce a propus problema). Uneori se intampla ca problema sa fie copiata din carte in carte, tocmai pentru ca cel ce a propus-o initial a reusit sa descrie solutia in 2 randuri.

(Din cauza celor de mai sus, problema ar putea fi trimisa direct la amuzamente matematice.)

Nici solutia mea nu vrea s-o vada nimeni (am calculat descompunera unui ideal folosind sage, mirat de faptul ca un polinom homogen de grad mare s-ar putea sa depinda numai de puteri ale polinoamelor (x-y) si (x-z)...)

Dar vreau sa dau un fel de solutie din care sa se inteleaga problema si problema ce rezulta din supraestimarea celor de a 6-a.

In primul rand, de exemplu daca punem problema pe clasa a 9-a, trebuie specificat ca cautam solutia in numere reale. (Daca lasam si numerele complexe se strica rau afacerea.)

Sa zicem ca avem o solutie (x,y,z), un triplet format din trei numere reale nenule.
Sa notam cu <a> valoarea comuna a fractiilor din ecuatiile date.
Privim de acum incolo acest a ca un fel de parametru.

Atunci in loc de (xx+xy)/y = a putem scrie xx+xy = ay, de unde putem sa-l scoatem pe y in functie de x, avem anume xx = y(a-x), deci - dupa ce controlam ca x nu are nici o sansa sa fie egal cu a :: in sfarsit ceva de clasa a 6-a - putem izola functia

Avem y=f(x), z=f(y), x=f(z), deci x,y,z nu iau valoarea a, deci putem sa ne legam numai de x in ecuatia complicata:

x = f(f(f( x ))) .

Problema data este echivalenta cu problema de mai sus - sa se gaseasca toate solutiile ecuatiei (algebrice) de mai sus. Cu calculatorul se poate factoriza imediat ecuatia (algebrica) obtinuta. Acesta este un exercitiu mamut des intalnit in manualele si culegerile de a 6-a, deci de ce nu cu mana (altuia)...

Desigur ca solutia x=y=z face ca fiecare fractie sa ia aceeasi valoare 2x, deci ne asteptam sa dam factorul comun 2x-a. De asemenea, modul in care conducem calculele ne da tot timpul pe partea cu f(x), f(f(x)), ... fractii cu numitorul si numaratorul functii omogene in a, x (si y,z) de grad total 1. Nu ne mira faptul ca dam de o ecuatie omogena la sfarsit. Deci de la inceput putem presupune ca a este 1. (Lucru mai greu de digerat pe a 6-a, dar vreau sa scriu doar o ecuatie in x. Cei ce vor <a> trebuie sa-si homogenizeze polinomul singuri.) Obtinem ecuatia echivalenta:

x = 1/2 este solutia reala ce conduce la x=y=z=a/2.
Restul nu are solutii reale. Aceasta este o problema de minim, vrem sa demonstram ca paranteza de grad 6 ia valori >0. Poate ca aici s-a gandit autorul ca avem de-a face cu o problema de clasa a 6-a. (Recunosc, intai am gasit aceasta coincidentza, apoi am tiparit solutia de jur imprejurul ei.)

Si in solutia (virtuala) de clasa a 6-a, la un moment dat trebuie folosita o inegalitate... ceva de forma

dar cu x,y,z. De aici as putea-o gasi...


N.B. (Numai de curiozitate Care este sursa/autorul problemei?!


---
df (gauss)
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
23 Feb 2011, 20:19

[Trimite mesaj privat]


[Citat]


N.B. (Numai de curiozitate Care este sursa/autorul problemei?!


Cred ca e de aici :http://www.librarie.net/carti/138783/Olimpiade-Concursuri-Centre-Excelenta-Aritmetica-Algebra-Geometrie-pentru-clasa-Artur;mi-a dat-o un elev la scoala si de aici a zis ca a luat-o.(din pacate nu am cartea ca sa pot verifica)


---
Anamaria
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47558 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ