Vom afla cele doua numere. Daca nu apar probleme.
Conditiile date se rescriu sub forma de doua ecuatii.
Eceste ecuatii sunt liniare:
Cautam solutii, daca solutiile nu vor fi numere intregi nu are sens sa vorbim despre rest... Sa rezolvam intai. Inmultim prima ecuatie cu "numitorul comun" = 8 x 45 si obtinem ecuatia
8 a = 45 b .
Vrem sa eliminam una din variabile.
Asa ca inmultim a doua ecuatie cu 8, obtinem
8 a = 32 b + 8x39
si scadem ecuatiile una din alta. Dam de (45-32) b - 8x39 = 0 . Deci de
13 b = 8 x 39 .
Impartim cu 13 si obtinem b = 8x3 = 24.
De aici dam de
a = 45 ( b/8 ) = 45x3 = 135.
Da, am dat de numere intregi, chiar naturale, frumoase.
Acum am vrea sa verificam ca are sens propozitia din enunt:
Impartind numarul a la numarul b, se obtine catul 4 si restul 39.
Si intr-adevar, daca impartim numarul 135 la numarul 24 obtinem catul 5 si restul (135 - 5x24) = (135-120) = 15 .
Deci NU exista numere a si b ce satisfac cele date.
(Problema este faptul ca acel 39 "scapa mult peste impartitorul 24". Avem de exemplu 39 = 24+15.
Punctele (a) si (b) ale problemei devin nedefinite, stupide din punct de vedere didactic si absurde din punct de vedere estetic. Daca problema a fost data la clasa, as fi curios sa stiu care este raspunsul celui/celei ce a dat-o, confruntat fiind cu "solutia". Problema este una de categoria "Daca 2+2=2, cat este 2/2?"