Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » Rezolvare va rog 2
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
Staff
Grup: membru
Mesaje: 7
08 Jan 2011, 17:50

[Trimite mesaj privat]

Rezolvare va rog 2    [Editează]  [Citează] 

Sa se determine urmele planului mediator [P] al segmentului AB care contine punctele A(90;5;20)si B(60;50;60) si adevarata marime a distantei de la A la planul mediator[P].


---
Staff
Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
07 Jan 2011, 18:39

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Sa se determine urmele planului mediator [P] al segmentului AB care contine punctele A(90;5;20)si B(60;50;60) si adevarata marime a distantei de la A la planul mediator[P].


Termenii folositi sunt putin ciudati. De exemplu, ce intelegeti prin "adevarata marime"?


---
Euclid
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
07 Jan 2011, 20:57

[Trimite mesaj privat]


Nici eu nu am inteles enuntul, de aceea, mai ales pentru a vedea ce nu am inteles reformulez prin aproximare, incat sa obtin ceva ce pot intelege:


Fie [P] planul mediator al segmentului AB, unde A si B sunt punctelel din spatiu
A(90, 5, 20) si
B(60, 50, 60) .
Acest plan este determinat de faptul ca trece prin mijlocul M al lui [AB] si este perpendicular pe dreapta AB.
Se cer:
- ecuatia planului [P]
- intersectia lui [P] cu axele de coordonate
- distanta de la A la M (sau jumatatea distantei de la A la B).


Vectorul AB este (pecomponente)
( 90-60, 5-50, 20-60 ) = (30, -45, -40 ) = 5( 6, -9, -8 ).
Distanta de la A la B este norma acestui vector, deci
5 radical( (6)(6) + (-9)(-9) + (-8)(-8) ) = 5 radical( 181 ).
Jumatatea nu arata mai bine.

Punctul M are coordonatele ( (90+60)/2 , (5+50)/2 , (20+60)/2 ).

Ecuatia planului prin M perpendiculara pe AB este data de egalizarea cu zero a produsului scalar dintre AB (sau mai bine luam o cincime...) si (x,y,z) - M . Dam de ceva de forma

daca nu am gresit la tiparit. Facand y=z=0 si rezolvand ecuatia in x obtinuta din cele de mai sus dam usor de un punct (?,0,0), care este intersectia planului cu axa Ox.

N.B. Intotdeauna cand am fost la scoala si am dat de astfel de probleme cu solutia cu radical din 181 m-am intrebat de mai multe ori daca e ceva in neregula cu mine si cu solutia mea sau daca mai degraba cei ce propun astfel de probleme arunca cu zarul de cateva ori si aleg cele mai stupide date. Rog pe cei ce tocmai propun astfel de probleme sa se gandeasca de doua ori daca vor sa pregateasca copiii la aspecte psihologice legate de sange rece si nervi puternici si la calcul absurd, dar exact sau daca e de preferat sa ofere numere frumoase care ajuta la impregnarea ideii de lucru si la formarea unei estetici umane. Pe solutia de mai sus nici un elev nu se va uita a doua oara pentru a controla ca drumul a fost bun, ci doar pentru a controla pe ciorne pe care nu le mai vede nimeni ca numerele au fost calculate si transpuse bine de la pagina la pagina. Cum tara are nevoie de multi contabili pentru multe ciorne pe care nu le mai vede nimeni...


---
df (gauss)
enescu
Grup: moderator
Mesaje: 3403
07 Jan 2011, 22:35

[Trimite mesaj privat]


[Citat]

Termenii folositi sunt putin ciudati. De exemplu, ce intelegeti prin "adevarata marime"?


Sunt termeni din geometria descriptiva. Probabil e cineva care se pregateste pentru examen la arhitectura. Recomand alte forumuri ( de exemplu visualart.ro )

bogdan07
Grup: membru
Mesaje: 38
07 Jan 2011, 22:51

[Trimite mesaj privat]


[Citat]


N.B. Intotdeauna cand am fost la scoala si am dat de astfel de probleme cu solutia cu radical din 181 m-am intrebat de mai multe ori daca e ceva in neregula cu mine si cu solutia mea sau daca mai degraba cei ce propun astfel de probleme arunca cu zarul de cateva ori si aleg cele mai stupide date. Rog pe cei ce tocmai propun astfel de probleme sa se gandeasca de doua ori daca vor sa pregateasca copiii la aspecte psihologice legate de sange rece si nervi puternici si la calcul absurd, dar exact sau daca e de preferat sa ofere numere frumoase care ajuta la impregnarea ideii de lucru si la formarea unei estetici umane. Pe solutia de mai sus nici un elev nu se va uita a doua oara pentru a controla ca drumul a fost bun, ci doar pentru a controla pe ciorne pe care nu le mai vede nimeni ca numerele au fost calculate si transpuse bine de la pagina la pagina. Cum tara are nevoie de multi contabili pentru multe ciorne pe care nu le mai vede nimeni...


Poate ca da, asa o fi la scoala, dar omul pare la facultate.
Intr-o aplicatie practica a matematicii (in inginerie, etc) nu ne putem asteptata la date frumoase. Ba stupid ar fi daca ne-am astepta. Cine stie, poate problema elegata de o aplicatie practica concreta.
Din punct de vedere pedagogic aveti dreptate, insa spuneti-le asta si celor care au facut variantele de BAC. Ca pe-acolo cam orice ecuatie de gradul 2 da neaparat solutii cu radical din 13 sau din 17, asta daca delta nu-i de ordinul miilor. Aia da stupiditate, mai ales in conditii de examen.
Si nu se intelege pe ce se pune accentul in acele variante. Ca se vor si calcule cat mai urate/complicate uneori, dar se vor si cerinte cu "picatul fisei" sau cat mai non-standard si "nu gasesti asa ceva in manual" posibil!!
Nu zic c-ar fi rau sa se dea si un pic de gandit, nu doar de aplicat scheme si algoritmi, insa atunci lasa elevul cu mintea limpede, nu-l pune sa scoata radical din 1845 la subiectul 1 si dupa aia ii trantesti numai cerinte de olimpiada la subiectele 2 si 3. Si, stai usor, calculele de la subiectul 1 sunt niste glume pe langa "monstruozitatile" (pe alocuri) de la 2 si 3!
Sunt facute de un minister format din niste tampiti care dupa aia se intreaba de ce oare au picat atatia si sar la gatul profesorilor in loc sa mearga ei sa se impuste ca nu-s in stare sa faca niste amarate de subiecte de examen decente. Invatamant de 2 bani.
Ce-i de-a dreptul ridicol e ca idiotii mai trantesc si o fituica cu un model si cu niste asa-zise "competente":niste formulari ultra-generale si super-ambigue ,incalcite si abramburite, incomplete si...tampite chiar, nu doar din punct de vedere matematic ci chiar si ca exprimare in limba romana!!Am facut si eu pe profesorul (la practica pedagogica) si mi-era de-a dreptul SILA cand trebuia sa fac planificari si sa aleg asa-zisele "competente" din lista de tampenii ce figureaza in programa! te durea capul de ce exprimari sunt acolo, cat de aiuristic sunt formulate si cum se potrivesc fix ca nuca-n perete cu lectia ta sau unitatea de invatare!!
Dar ei fac reforme!!Dupa chipul si asemanarea lor... vai de scoala romaneasca.

enescu
Grup: moderator
Mesaje: 3403
07 Jan 2011, 23:06

[Trimite mesaj privat]


[Citat]


Din punct de vedere pedagogic aveti dreptate, insa spuneti-le asta si celor care au facut variantele de BAC. Ca pe-acolo cam orice ecuatie de gradul 2 da neaparat solutii cu radical din 13 sau din 17, asta daca delta nu-i de ordinul miilor. Aia da stupiditate, mai ales in conditii de examen.


Aveti exemple concrete?

[Citat]


Si nu se intelege pe ce se pune accentul in acele variante. Ca se vrea si calcule cat mai urate/complicate uneori, dar se vor si cerinte cu "picatul fisei" sau cat mai non-standard si "nu gasesti asa ceva in manual" posibil!!


Din nou, exemple?

[Citat]

Nu zic c-ar fi rau sa se dea si un pic de gandit, nu doar de aplicat scheme si algoritmi, insa atunci lasa elevul cu mintea limpede, nu-l pune sa scoata radical din 1845 la subiectul 1 si dupa aia ii trantesti numai cerinte de olimpiada la subiectele 2 si 3.

Daca vi se pare ca la subiectele 2 si 3 sunt numai subiecte de olimpiada, probabil ca nu ati participat la olimpiada dincolo de faza pe scoala.

[Citat]

Sunt facute de un minister format din niste tampiti


Nu. Sunt facute de un numar de profesionisti extrem de competenti (pentru a fi bine inteles, nu am participat la conceperea subiectelor, dar stiu cine a facut-o)


Desigur, daca nivelul subiectelor vi se pare prea ridicat, aveti tot dreptul sa protestati. Totusi, daca analizati obiectiv, pe oricare dintre variante, nivelul cerut pentru a obtine nota 8, de exemplu, este absolut rezonabil.

bogdan07
Grup: membru
Mesaje: 38
07 Jan 2011, 23:48

[Trimite mesaj privat]


Poate ati participat dumneavoastra la olimpiadele internationale, insa nu orice elev de liceu din Romania ar trebui sa participe la olimpiada, chiar si inainte de faza pe scoala! ce treaba are BAC-ul cu olimpiada? Toti elevii din Romania trebuie sa fie roboti de rezolvat probleme si urmarit chichite??
Si ganditi-va ca sunt profile M1 si la licee destul de slabute, nu doar la colegii nationale, v-ati pus vreun moment in ipostaza unui profesor de la un liceu mediocru ?? Caruia nu-i vin numai elitele, sa poata face numai de olimpiada cu ei !! Ba ii vin si unii care nu stiu tabla inmultiri intr-a noua cum trebuie-stiu ca o sa negati, numai ca din pacate dvs cel mai probabil habar n-aveti ce-i in liceele slabe. Unii nu stiu nici sa scrie, ce mai tabla inmultirii !) Si pentru curiozitatea dumneavoastra, da, am participat si dincolo de faza pe scoala, si nu m-am facut de rusine.
Eu vorbeam din punctul de vedere al elevilor, nu al meu sau al dvs. Un profesor nu ar trebui sa gandeasca asa: vai ce simple-s astea, pentru mine care am fost la nu stiuu-cate olimpiade si pentru elevii mei de la Sfantul Sava sau nu-stiu care colegiu national.
Ba chiar si sfantul Sava a avut 2-3 picati la matematica asta-vara. Din care unul n-a luat nici in toamna. Deci, cine pacaleste pe cine ? Daca Sf Sava are picati, ce sa cerem liceului X din localitatea Z, caruia ii vin elevi care iau numai 2 si 3 la testarea initiala intr-a noua???
Exemple sunt multe. Iar daca cei care le-au facut sunt profesionisti, imi pare rau, dar atunci oricine e profesionist.
Atunci poate domnul acad. SOLOMON MARCUS sau domnul prof. dr. RADU GOLOGAN sunt prosti, si n-au participat dincolo de faza pe scoala, din moment ce au criticat si ei subiectele in mass-media chiar, cu argumente asemanatoare??? Mda, greu o mai fi sa te pui si in ipostaza elevului mediu de rand, chiar daca ai participat la OIM. Ca sa nu spunem ca participare la OIM nu te face automat un profesionist ca pedagog. Insa tot respectul cand pregatesti lotul national al Romaniei, dar iti dai seama ca unele subiecte sunt exagerate ca si cerinte la un EXAMEN DE BACALAUREAT !
Nu stau acum sa fac un inventar al exercitiilor si cerintelor STUPIDE, dar, ca sa dam si un exemplu: imediat cum deschidem cartea, primele pagini, varianta 3:exercitiul e de toata jena, intr-adevar, dar maretii profesionisti de care
vorbiti, chiar n-au fost in stare sa compuna o problema(banala de altfel) care sa nu dea ecuatia
, cu una din solutii
!!!. Foarte estetic, nu-i asa?
Exemplele de subiecte tampite sunt la tot pasul.
Sa ne uitam la varianta 5, 2 pagini mai incolo, in carte.
O problema din nou banala ca metoda(se cere ecuatia unei tangente paralele cu o anumita dreapta) duce la ecuatia foarte interesanta:
la care, daca nu-ti pica fisa sa testezi rapid cu schema lui Horner pe 1/2, stai mult si bine. Poate o fi banal din punctul de vedere al unui fost OIM-ist, dar pentru un elev de liceu mediu cu siguranta nu e floare la ureche. Ba chiar, de aia tin minte problema, indrumatorul meu de practica (la un colegiu national !!!) zicea ca e gresita ecuatia aia !
Asta ca sa vorbim de exercitii banale dar cu calcule mizerabile.
Si referitor la olimpiada, multe dintre punctele c) de la problemele 2 si 3 sunt de acest nivel, nu aveti cum sa negati. Pot afirma fara dubii ca o larga majoritate din profesorii de matematica din Romania nu sunt in stare sa rezolve multe dintre cerintele de tip punctul c), strict in timpul alocat examenului.
Si atunci ce vrem de la elevi??
Si chiar mi se pare stupid sa ma puneti sa va dau exemplu de ecuatie de gradul 2 cu solutia gen radical din 13. Pai deschizi cartea la intamplare si gasesti: varianta 14, subiectul I, problema 2.
De aceea mi se pare putin ciudata atitudinea dvs. Ca si cum n-ati fi citit subiectele.
Sau ca dvs lucrati la clasa numai de olimpiada, cum se poarta pe la CN-uri, unde se preda in 2 peri, se trece la lucrat de olimpiada cu elevii buni, iar restul...invata matematica de baza la...meditatie(cu acelasi profesor sau altul). Stiu cazuri concrete ! Din punctul meu de vedere acela NU poate fi numit Profesor , chiar de are si premii la internationala.
Si ati putea sa ne spuneti care sunt maretii "specialisti" care au facut subiecte?? Ca stiu 2, de la mine din judet, unul e inspector...pe criterii de PDL doar...ca altfel nu se poate lauda cu ceva si nu-l punea nici naiba in postul ala.

Bun asa, se revenim, am mai dat la intamplare cateva pagini si gasesc la varianta 22, o frumoasa ecuatie de gradul 2 cu solutii cu radical din 161.
Hai sa fim seriosi, profesionistii aia au trantit niste subiecte la intamplare, n-au nici o treaba cu estetica, si...sa mai vorbim de greselile si aiurelile din indicatiile de rezolvare oficiale?? Care ne duc cu gandul la faptul ca maretii profesionisti propunatori ai subiectelor nu prea stiu sa le rezolve cum trebuie pe unele dintre ele?
Si as putea sa pun pariu la orice ora, ca, daca iau la intamplare un maret profesionist propunator de subiecte si-i propun si eu niste subiecte ca ale lui, nu-mi face de 10 in 3 ore, ba daca ma straduiesc putin sa-i dau o varianta mai "speciala"(cum au fost in primele subiecte din 2008 pana in aprilie ?) nu face nici de 8?? Pe cine vreti sa pacaliti, domnule profesor Enescu?? Toata stima, de altfel.
A, si despre acei profesionisti, chiar de-ar fi fost ei competenti, nu au lucrat de capul lor, au fost coordonati de minister si li s-a cerut o anumita structura si un anumit nivel de dificultate de catre niste "specialisti" din minister. Si,...se cunoaste.

enescu
Grup: moderator
Mesaje: 3403
08 Jan 2011, 01:19

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Pot afirma fara dubii ca o larga majoritate din profesorii de matematica din Romania nu sunt in stare sa rezolve multe dintre cerintele de tip punctul c), strict in timpul alocat examenului.


Inteleg ca sunteti profesor in Galati. Cum va raportati la asa zisa larga majoritate?

petrebatranetu
Grup: moderator
Mesaje: 3161
08 Jan 2011, 08:53

[Trimite mesaj privat]


asta chiar ca e o problema de logica ! Tare! Cum ati dedus ca ar fi din Galati?
doar ca are ceva dreptate?
v-as ruga sa cititi programa de clasa a 5 a ! e o intreaga aventura sa predai...
si nu-i numai atat!


---
Doamne ajuta...
Petre
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
08 Jan 2011, 11:22

[Trimite mesaj privat]


Pana la urma povestea asta cu subiectele de BAC e o chestiune de atitudine.
Desigur,poti sa le spui elevilor ca au in fata niste subiecte crunte,ca sunt victima unui sistem condus de niste tampiti (desi "sistem" nu e o notiune abstracta,nu exista fara oamenii care-l formeaza) si asa mai departe.Asta te va face sa te simti ca un adevarat intelectual virulet,aflat mereu in opozitie.(Mi-l amintesc acum pe ?u?ea care declara nervos prin '90: "am suferit 13 ani in puscarie pentru un popor de idioti",si cunostea doar conducerea tarii de atunci)
Poti ,la fel de bine ,sa le spui sa astepte exact in ziua probei la matematica un atentat nuclear din partea Rusiei care sa-i scuteasca de examen.
Sau poti sa le spui ca,desi grele ,subiectele cu pricina sunt facute de niste oameni inteligenti,care nu au ca unic scop in viata sa-si bat joc de ei.Asa ca nu e un efort supra-omenesc sa parcurga cele 100 de variante,ca un an intr-o viata de om nu e chiar atat de mult si ca pana la urma niste b)-uri si c)-uri nerezovate nu sunt un capat de tara.
Poti sa le spui orice,depinde in ce scop o faci.


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
08 Jan 2011, 17:50

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Sa se determine urmele planului mediator [P] al segmentului AB care contine punctele A(90;5;20) si B(60;50;60) si adevarata marime a distantei de la A la planul mediator[P].


Din pacate, cred ca solutia nu vrea raspunsul in forme de numere, ci sub forma de desen. Avand in vedere ca majoritatea temelor sunt prezentate in carti de geometrie descriptiva, de exemplu
[url]http://www.imst.ro/cursuri/geometrie_des/geometrie%20descriptiva%20.pdf
si este excelent faptul ca romanii isi pun cartile la download liber la bataie din ce in ce mai mult
si ca pe acest site eu NU POT desena, rog a se citi mai indeaproape pasajele respective. Voi incerca sa dau solutii (cu valori numerice explicite) pentru problemele postate, dar acestea -desi exacte- pot fi utile doar pentru o verificare pe plansa - unde lucrurile stau inexact.


---
df (gauss)
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47559 membri, 58582 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ