Poate ati participat dumneavoastra la olimpiadele internationale, insa nu orice elev de liceu din Romania ar trebui sa participe la olimpiada, chiar si inainte de faza pe scoala! ce treaba are BAC-ul cu olimpiada? Toti elevii din Romania trebuie sa fie roboti de rezolvat probleme si urmarit chichite??
Si ganditi-va ca sunt profile M1 si la licee destul de slabute, nu doar la colegii nationale, v-ati pus vreun moment in ipostaza unui profesor de la un liceu mediocru ?? Caruia nu-i vin numai elitele, sa poata face numai de olimpiada cu ei !! Ba ii vin si unii care nu stiu tabla inmultiri intr-a noua cum trebuie-stiu ca o sa negati, numai ca din pacate dvs cel mai probabil habar n-aveti ce-i in liceele slabe. Unii nu stiu nici sa scrie, ce mai tabla inmultirii !) Si pentru curiozitatea dumneavoastra, da, am participat si dincolo de faza pe scoala, si nu m-am facut de rusine.
Eu vorbeam din punctul de vedere al elevilor, nu al meu sau al dvs. Un profesor nu ar trebui sa gandeasca asa: vai ce simple-s astea, pentru mine care am fost la nu stiuu-cate olimpiade si pentru elevii mei de la Sfantul Sava sau nu-stiu care colegiu national.
Ba chiar si sfantul Sava a avut 2-3 picati la matematica asta-vara. Din care unul n-a luat nici in toamna. Deci, cine pacaleste pe cine ? Daca Sf Sava are picati, ce sa cerem liceului X din localitatea Z, caruia ii vin elevi care iau numai 2 si 3 la testarea initiala intr-a noua???
Exemple sunt multe. Iar daca cei care le-au facut sunt profesionisti, imi pare rau, dar atunci oricine e profesionist.
Atunci poate domnul acad. SOLOMON MARCUS sau domnul prof. dr. RADU GOLOGAN sunt prosti, si n-au participat dincolo de faza pe scoala, din moment ce au criticat si ei subiectele in mass-media chiar, cu argumente asemanatoare??? Mda, greu o mai fi sa te pui si in ipostaza elevului mediu de rand, chiar daca ai participat la OIM. Ca sa nu spunem ca participare la OIM nu te face automat un profesionist ca pedagog. Insa tot respectul cand pregatesti lotul national al Romaniei, dar iti dai seama ca unele subiecte sunt exagerate ca si cerinte la un EXAMEN DE BACALAUREAT !
Nu stau acum sa fac un inventar al exercitiilor si cerintelor STUPIDE, dar, ca sa dam si un exemplu: imediat cum deschidem cartea, primele pagini, varianta 3:exercitiul e de toata jena, intr-adevar, dar maretii profesionisti de care
vorbiti, chiar n-au fost in stare sa compuna o problema(banala de altfel) care sa nu dea ecuatia
, cu una din solutii
!!!. Foarte estetic, nu-i asa?
Exemplele de subiecte tampite sunt la tot pasul.
Sa ne uitam la varianta 5, 2 pagini mai incolo, in carte.
O problema din nou banala ca metoda(se cere ecuatia unei tangente paralele cu o anumita dreapta) duce la ecuatia foarte interesanta:
la care, daca nu-ti pica fisa sa testezi rapid cu schema lui Horner pe 1/2, stai mult si bine. Poate o fi banal din punctul de vedere al unui fost OIM-ist, dar pentru un elev de liceu mediu cu siguranta nu e floare la ureche. Ba chiar, de aia tin minte problema, indrumatorul meu de practica (la un colegiu national !!!) zicea ca e gresita ecuatia aia !
Asta ca sa vorbim de exercitii banale dar cu calcule mizerabile.
Si referitor la olimpiada, multe dintre punctele c) de la problemele 2 si 3 sunt de acest nivel, nu aveti cum sa negati. Pot afirma fara dubii ca o larga majoritate din profesorii de matematica din Romania nu sunt in stare sa rezolve multe dintre cerintele de tip punctul c), strict in timpul alocat examenului.
Si atunci ce vrem de la elevi??
Si chiar mi se pare stupid sa ma puneti sa va dau exemplu de ecuatie de gradul 2 cu solutia gen radical din 13. Pai deschizi cartea la intamplare si gasesti: varianta 14, subiectul I, problema 2.
De aceea mi se pare putin ciudata atitudinea dvs. Ca si cum n-ati fi citit subiectele.
Sau ca dvs lucrati la clasa numai de olimpiada, cum se poarta pe la CN-uri, unde se preda in 2 peri, se trece la lucrat de olimpiada cu elevii buni, iar restul...invata matematica de baza la...meditatie(cu acelasi profesor sau altul). Stiu cazuri concrete ! Din punctul meu de vedere acela NU poate fi numit Profesor , chiar de are si premii la internationala.
Si ati putea sa ne spuneti care sunt maretii "specialisti" care au facut subiecte?? Ca stiu 2, de la mine din judet, unul e inspector...pe criterii de PDL doar...ca altfel nu se poate lauda cu ceva si nu-l punea nici naiba in postul ala.
Bun asa, se revenim, am mai dat la intamplare cateva pagini si gasesc la varianta 22, o frumoasa ecuatie de gradul 2 cu solutii cu radical din 161.
Hai sa fim seriosi, profesionistii aia au trantit niste subiecte la intamplare, n-au nici o treaba cu estetica, si...sa mai vorbim de greselile si aiurelile din indicatiile de rezolvare oficiale?? Care ne duc cu gandul la faptul ca maretii profesionisti propunatori ai subiectelor nu prea stiu sa le rezolve cum trebuie pe unele dintre ele?
Si as putea sa pun pariu la orice ora, ca, daca iau la intamplare un maret profesionist propunator de subiecte si-i propun si eu niste subiecte ca ale lui, nu-mi face de 10 in 3 ore, ba daca ma straduiesc putin sa-i dau o varianta mai "speciala"(cum au fost in primele subiecte din 2008 pana in aprilie ?) nu face nici de 8?? Pe cine vreti sa pacaliti, domnule profesor Enescu?? Toata stima, de altfel.
A, si despre acei profesionisti, chiar de-ar fi fost ei competenti, nu au lucrat de capul lor, au fost coordonati de minister si li s-a cerut o anumita structura si un anumit nivel de dificultate de catre niste "specialisti" din minister. Si,...se cunoaste.