N.B. (si doar ca N.B. deoarece solutia de mai sus e exemplara!)
Problema este un exemplu bun de tactica la examen / olimpiada, daca problema se da asa formulata la un examen / o olimpiada...
- Cel ce vede generalizarea si o scrie sub forma
Fie N>1 natural.
Daca impartim laturile lui ABC in cate N parti egale si ducem paralele la laturi prin la ele, triunghiul este impartit de paralele in
triunghiuri congruente.
va primi puncte(le (toate)) doar daca o poate demonstra. In particular, trebuie facuta poate ordine in multele concurente "intamplatoare" dintre paralele. Daca cineva demonstreaza cazul general clar, primeste si ((de obicei) putine) puncte suplimentare.
Pentru a se vedea dificultatea, sa se studieze aceeasi problema cu N=7...
- Cel ce vede solutia pentru N=2, pomeneste astfel doar de linii mijlocii si apoi spune ca o aplica pe primul triunghi, apoi pe cele 4 ce rezulta, apoi pe fiecare dintre ele, apoi... va ajunge repede la o solutie SIGURA si mult mai usor de argumentat pentru cazul special N=128... (Concurentele primesc structura binara cumva...)
- Poate ca tactica mea la o olimpiada ar fi fost de a da solutia "sigura" de mai sus, de a enunta generalizarea, iar la sfarsit, daca ar mai fi sa fie timp, as incerca o solutie clara pentru generalizare.
...
Aceasta problema este o problema frecventa in viata, cea de a redacta solutia unei probleme deja rezolvate (in bac, pentru a lua punctele acasa), de a castiga o partida de sah castigata (pentru cei ce joaca sah si au un mic avantaj decisiv dupa 20 de mutari), de a duce convingator o discutie bine pregatita acasa (un interviu), de a profita la momentul oportun de cele invatate...