Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
gabicoz
Grup: membru
Mesaje: 37
17 Oct 2010, 20:50

[Trimite mesaj privat]

ex cu puteri    [Editează]  [Citează] 

Comparati:

5 la puterea a8-a cu 2 la 15+2x4 la 7


---
BINE V-AM GASIT
petrebatranetu
Grup: moderator
Mesaje: 3161
17 Oct 2010, 13:37

[Trimite mesaj privat]


.
Avem



---
Doamne ajuta...
Petre
ana fuia
Grup: membru
Mesaje: 1233
17 Oct 2010, 14:15

[Trimite mesaj privat]


Dar daca avem de comparat
.


---
Anamaria
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
17 Oct 2010, 18:06

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Dar daca avem de comparat
.


In primul rand trebuie sa obisnuim copiii (ce nu stiu de log sau nu stiu deloc) cu gandul ca noi rezolvam "altfel" aceste probleme.
  • Astfel cerem mai intai calculatorului un logaritm al expresiilor:

    ln( 2.^111 * 5.^38 )
    111 * ln(2.) + 38 * ln(5.)

    ln( 3.^131 )
    131 * ln(3.)

    ln( 10.^74 )
    74 * ln(10.)

    ln( 6.^123 )
    123. * ln(6.)

    Facem rost de:
    Valori


    sage: ln( 2.^111 * 5.^38 )
    138.097977714650
    sage: 111 * ln(2.) + 38 * ln(5.)
    138.097977714650
    sage:
    sage: ln( 3.^131 )
    143.918209815522
    sage: 131 * ln(3.)
    143.918209815522
    sage:
    sage: ln( 10.^74 )
    170.391296881559
    sage: 74 * ln(10.)
    170.391296881559
    sage:
    sage: ln( 6.^123 )
    220.386414715051
    sage: 123. * ln(6.)
    220.386414715051


  • Bun, acum stim cam cum stau lucrurile. Mai cerem o aproximatie cu numere rationale (cu numaratori si numitori "mici") in partea care trebuie (in sensul inegalitatiilor cerute implicit, fara sa ni se spuna insa daca e un < sau un > pentru

    RR = ContinuedFractionField()

    a = RR( ln( 2. ) / ln( 3. ) )
    b = RR( ln( 5. ) / ln( 3. ) )
    c = RR( ln( 10. ) / ln( 6. ) )

    a.convergents()
    b.convergents()
    c.convergents()

    Obtinem:


    sage: a.convergents()
    [0, 1, 1/2, 2/3, 5/8, 12/19, 41/65, 53/84, 306/485, 665/1054,
    15601/24727, 31867/50508, 79335/125743, 111202/176251, 190537/301994,
    10590737/16785921, 10781274/17087915, 53715833/85137581]

    sage: b.convergents()
    [1, 3/2, 19/13, 22/15, 41/28, 63/43, 230/157, 1673/1142, 5249/3583,
    6922/4725, 12171/8308, 140803/96113, 434580/296647, 3182863/2172642,
    3617443/2469289, 28504964/19457665, 60627371/41384619,
    89132335/60842284, 149759706/102226903]

    sage: c.convergents()
    [1, 4/3, 5/4, 9/7, 293/228, 302/235, 595/463, 165712/128949,
    166307/129412, 332019/258361, 830345/646134, 4483744/3489031,
    5314089/4135165, 25740100/20029691, 31054189/24164856, 87848478/68359403]

    E bine de stiut ca in fractiile continue ale caror "convergente" le calculam obtinem aproximari succesiv inferioare, superioare, inferioare...

  • Acum trecem la solutie, scriind doar lucruri de clasa a V-a:
    (a)
    Observam ca 2^3 < 3^2 si ca 5^2 < 3^3 (adica ca 8<9 si ca 25<27) . Daca aceste aproximari nu functioneaza, probabil ca trebui sa mergem la 524288 = 2^19 < 3^12 = 531441, ceea ce psihologic nu se mai poate cere. dar se pare ca se cere incercarea "babeasca" cu 8<9. Ori merge, ori...
    Dar pentru linistire, avem:

    (b) Solutia pe care o pot da, ca sa mai terminam mai repede, ar fi sa filam acea fractie convergenta 9/7. Si intr-adevar 6^9 = 10077696 este un numar aproape de si ceva mai mare decat 10^7. Cred ca la nivel de a cincea este calculabil 216 * 216 * 216...
    Macar in secolul nostru, au si ei ceva de calculat in buzunar...
    Atunci:

    Desigur ca "solutia intentionata" era cea de a sparge inegalitatea data folosind 10 = 2x5 si 6=2x3 pentru ca sa avem noroc ca sa ramana doar 3-uri pe partea mai mare. Si am fi avut noroc...




  • ---
    df (gauss)
    ana fuia
    Grup: membru
    Mesaje: 1233
    17 Oct 2010, 20:50

    [Trimite mesaj privat]


    Am postat exercitiile de mai sus,doar ca exemplu de "cum nu trebuie sa arate" un exercitiu cu puteri;dupa parerea mea astfel de exercitii nu dovedesc aproape nimic despre cat de bine e pregatit un copil, si daca stau bine sa ma gandesc la ce capacitate de calcul au calculatoare azi comparatul asta de puteri e un job pierdut...


    ---
    Anamaria
    [1]


    Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47558 membri, 58582 mesaje.
    © 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ