[Citat] dar de ce A= {ss}?nu ar tb sa fie ss si sb?iar la B bs si ss? |
A e mult. a carei P se cere. Dac. tb ca in amb. cz. s. fie stm, atunci doar ss e c. tb. Dar A e mult., deci e {ss}.
Iar B e c. tb s. fie descr. d. cond. c. cl ptn o dt. apare s. Ei bine, s apare cel pt o dt in ss, sb, bs.
P. lb rmn:
Evenimentele elementare ale experimentului sunt toate tupletele de raspunsuri ce pot fi obtinute cu intrarile S (pentru stema) si B pentru ban.
Omega este produsul cartezian {S,B} x {S,B} .
Este uzual sa se renoteze cu SS tupletul (S,S), su SB tupletul (S,B), etc.
Probabilitatea ceruta este "ca sa se obtina" SS (adica (S,S), adica la prima aruncare "primul S", la a doua "al doilea S". Formalizand matematic trebuie sa scriem
multimea evenimentelor favorabile,
deci { SS } (sau { (S,S) } pentru cei ce vor sa devina compliatoare umane).
Se cere probabilitatea acestui eveniment conditionata de faptul ca cel putin o data a aparut stema. "Tupletele" ce au ceva de-a face cu stema sunt desigur:
SS, SB, BS.
(Exista o deosebire intre SB si BS, in primul caz S a aparut la prima aruncare...) Evenimentul care "se presupune realizat" este deci multimea:
{ SS, SB, BS }.
Problemele sunt probleme de modelare.
Pentru a intelege probleme de modelare, comunicarea este esentiala.
Comunicarea se realizeaza cel mai simplu daca sunt scrise propozitii in limba romana. Daca in clasa la dictare de lucruri cu mai multa sau mai putina noima eleva/elevul este in legitima aparare si trebuie sa stenografieze limba romana nu trebuie ca ea/el sa si gandeasca si sa se exprime in limba asta.
Desigur exista si puristi ai genului, care in momentul oportun isi joaca sansa cu un biletel pe care scrie:
T ib!
tibi
Dar pentru ca asa ceva sa mearga, omul trebuie sa exerseze mult in viata si sa posede un buletin pe numele de Tiberiu...