[Citat]
1. Un vas in care era lichid cat 3 supra 5 din capacitatea 9180 g. Daca din acest vas se mai scoate 2 supra 5 din capacitatea lui, vasul cantareste 3580 g.
(a) care este capacitatea vasului?
(b) care este masa vasului gol?
2. Cu ajutotul unei balante, ia 2 kg din 9 kg, facand cel mult trei masuratori, avand la dispozitie doar doua corpuri cu masa marcata : unul de 50 g si altul de 200 g.
3. La o ferma pe 4 ha s-au cultivat rosii, productia fiind de 9,5 kg la hectar. Stiind ca 3/5 din intreaga cantitate de transfera la fabrici de prelucrare si restul la vanzare libera, se cere sa se afle ce cantitate se prelucreza si ce cantitare se vinde.
|
1. Nu prea inteleg enuntul. Asa ca sa jucam jocul cu da si nu.
Vasul *cantareste* ceva, o necunoscuta, o notam cu V.
Lichidul din vas cantareste ceva, avand de-a face cu 3 parti (cincimi), notam *greutatea* lui cu 3L.
Capacitatea, indiferent ce o fi ea nu cred ca se masoara in grame, cum nu se masoara in grame nici capacitatea cenusie a celui ce a propus problema si este predispus la a incurca etichetele de pe borcane. Masa si numai masa (fizica) se masoara in grame.
Avem ceva de forma V + 3L = 9180 [g].
Mai scoatem doua parti (cincimi) din cele trei si ramanem cu 3580 g. Inteleg bine ca mai ramane o parte? Oamenii astia nu se pot exprima in manuale fara ghicitori? Deci ecuatia este ceva de forma:
V + L = 3580 [g]
Chiar daca problema e propusa pentru o clasa fara ecuatii, ea se rezolva cel mai bine asa. Avem de rezolvat probabil:
Daca scadem cele doua ecuatii una din alta (in mod usor de perceput) dam de 2L = ? Deci ce valoare are L? Ce valoare rezulta pentru V de aici?
Pentru copiii care stiu sa scrie ecuatiile, dar nu stiu sa le rezolve, recomand computerul sub forma (cod maxima, maxima e libera...):
solve( [ V + 3*L = 9180, V + L = 3580 ] , [V, L] )
(Desigur ca nu scriu ce rezultat apare...)
Eu nu incurajez acest mod de abordare fara a intelege ce se intampla, dar incurajez folosirea computerului chiar si pentru astfel de bagatele... (Verificare proprie si a ceea ce poate calculatorul.)
2. Daca avem 900 grame de nisip fin, poate mai pot face ceva. Daca avem 900 de grame de plumb mi-e greu sa descriu ce se poate face pe aici. Sa zicem ca avem nisip. Solutia cea mai simpla a problemei este de a vinde bananta si de a cumpara un cantar electronic. Dar astfel de solutii sunt prea simple. In cursul solutiei trebuie sa mai presupunem ca pe balanta incap cantitati de nisip cu care lucram fara si unul sau altul din corpurile date.
Atunci ne putem juca jocuri de forma urmatoare:
Impartim tot nisipul in doua parti egale, deci 4.5 kg sau
Sau impartim tot nisipul in doua parti, astfel incat sa se echilibreze o parte a nisipului cu cealalta parte impreuna cu corpul de 200 de grame. Facem astfel rost de 4.6 kg si 4.4 kg.
In problema poate ca acest mutat de nisip de pe o parte pe alta si masurat daca avem echilibru in sfarsit se numeste o masuratoare. Cele doua numere sau cantitati pe care le obtinem sunt de forma
Acel 0.2 sta pentru 200 de grame. Unitatea standard de masura, kilogramul, am omis-o, pentru ca m-au stresssat la fizica destul in scoala. Daca mai foloseam si celalalt corp pe o parte sau alta puteam sa mai scriem si un
in numarator.avem deci mai multe alegeri. Dupa prima "masuratoare", cam toate cantitatile de care putem face rost la acest joc sunt de forma
(Am pus scalarul in fata, pentru ca m-au stressat destul la matematica sa fac asa.)
Dupa o masuratoare facem rost de cam patru kile si ceva.
Dupa o a doua masuratoare de acelasi tip facem rost de cam doua kile si ceva.
Ce joc mai poate fi jucat cu balanta, in afara de acesta de "aproape injumatatire" ?
Solutia:
Imparteli pe balanta
Impartim in doua parti egale la prima masuratoare. Facem rost de 4.5 kg de nisip.
Impartim in doua parti egale la a doua masuratoare. Facem rost de 2.25 kg de nisip.
La a treia luam din una din cele 4 parti de 2.25 kg de nisip atat nisip incat sa echilibram pe un talger cele doua greutati de pe celalalt talger. Ramanem cu 2kg.
Tema de casa:
Folosind aceeasi cantitate de nisip si aceleasi "corpuri", sa se izoleze
din nisipul dat.
3. Cantitatea de
se transfera la fabrici de prelucrare. Pe vremea mea erau interzise astfel de probleme, deoarece nu se dadeau rosii la aprozar. Elevii deveneau irascibili la ora si incepeau sa faca muzica cu stomacul.
Care este deci solutia?
ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!
ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!
ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!
Si ca de obicei: care sunt sursa, autorul, miza, nivelul... ?!
Si care este solutia temei de casa de mai sus?