Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
adryadry
Grup: membru
Mesaje: 11
05 Sep 2010, 14:36

[Trimite mesaj privat]

problema    [Editează]  [Citează] 

1. Un vas in care era lichid cat 3 supra 5 din capacitatea 9180 g.Daca din acest vas se mai scoate 2 supra 5 din capacitatea lui, vasul cantareste 3580 g.
a) care este capacitatea vasului?
b) care este masa vasului gol?

2. cu ajutotul unei balante , ia 2 kg din 9 kg , facand cel mult trei masuratori , avand la dispozitie doar doua corpuri cu masa marcata : unul de 50 g si altul de 200 g.

3.la o ferma pe 4 ha s-au cultivat rosii ,productia fiind de 9,5 kg la hectar.stiind ca 3\5 din intreaga cantitate de transfera la fabrici de prelucrare si restul la vanzare libera , se cere sa se afle ce cantitate se prelucreza si ce cantitare se vinde .



VA ROG SA MA AJUTATI !
VA ROG SA MA AJUTATI !
VA ROG SA MA AJUTATI !


---

Pitagora
Grup: Administrator
Mesaje: 4750
03 Sep 2010, 20:52

[Trimite mesaj privat]


Rezolvam cumva o tema de vacanta?


---
Pitagora,
Pro-Didactician
enescu
Grup: moderator
Mesaje: 3403
03 Sep 2010, 21:22

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Rezolvam cumva o tema de vacanta?

M? tem c? da...

minimarinica
Grup: moderator
Mesaje: 1536
04 Sep 2010, 09:11

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
la o ferma pe 4 ha s-au cultivat rosii ,productia fiind de 9,5 kg la hectar.


Oare ce ferma poate avea astfel de performante?


---
C.Telteu
minimarinica
Grup: moderator
Mesaje: 1536
04 Sep 2010, 09:14

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
1. Un vas in care era lichid cat 3 supra 5 din capacitatea 9180 g.


Capacitatea nu se masoara in g. Cred ca mai ai de facut ceva antrenamente la scris(copiat)!


---
C.Telteu
adryadry
Grup: membru
Mesaje: 11
04 Sep 2010, 09:44

[Trimite mesaj privat]


Imi pare rau dar datele problemei sunt cele postate,nu am gresit.


---

attila46
Grup: membru
Mesaje: 51
05 Sep 2010, 13:47

[Trimite mesaj privat]


Am gresit la editare... . Rog anularea postarii.


---
ati
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
05 Sep 2010, 14:34

[Trimite mesaj privat]


Nu e nimic gresit la redactare, in multe cazuri avem probleme care trebuie sa mai fie slefuite pentru a avea sens si a fi trase spre rezolvare. Daca jocul de aici pare a fi toti contra unul, impresia este complet falsa, jocul este toti impotriva noului trend de pus probleme ghicitori care sufera de Alzheimer incipient.

N.B. Alzheimer e o boala grava, care marcheaza deteriorarea sistemului nervos in nucleul lui principal. Intr-o faza incipienta, asa, primele doua saptamani de declansare, cei ce, din pacate, sufera de aceasta boala, fap propozitii aproape logice si se exprima aproape corect. Esential in a depista din timp boala este acest "APROAPE". Prin extensie la figurat, aceasta boala este pusa in legatura cu politica si tendintele din viata sociala si culturala... Nu vad de ce sa excludem invatamantul (cam in fiecare tara moderna care incearca un invatamant in masa cu teluri ridicole), un prim candidat dupa partea viata politica pentru folosit cuvantul Alzheimer.



---
df (gauss)
gauss
Grup: Administrator
Mesaje: 6933
05 Sep 2010, 14:36

[Trimite mesaj privat]


[Citat]

1. Un vas in care era lichid cat 3 supra 5 din capacitatea 9180 g. Daca din acest vas se mai scoate 2 supra 5 din capacitatea lui, vasul cantareste 3580 g.
(a) care este capacitatea vasului?
(b) care este masa vasului gol?

2. Cu ajutotul unei balante, ia 2 kg din 9 kg, facand cel mult trei masuratori, avand la dispozitie doar doua corpuri cu masa marcata : unul de 50 g si altul de 200 g.

3. La o ferma pe 4 ha s-au cultivat rosii, productia fiind de 9,5 kg la hectar. Stiind ca 3/5 din intreaga cantitate de transfera la fabrici de prelucrare si restul la vanzare libera, se cere sa se afle ce cantitate se prelucreza si ce cantitare se vinde.



1. Nu prea inteleg enuntul. Asa ca sa jucam jocul cu da si nu.
Vasul *cantareste* ceva, o necunoscuta, o notam cu V.
Lichidul din vas cantareste ceva, avand de-a face cu 3 parti (cincimi), notam *greutatea* lui cu 3L.
Capacitatea, indiferent ce o fi ea nu cred ca se masoara in grame, cum nu se masoara in grame nici capacitatea cenusie a celui ce a propus problema si este predispus la a incurca etichetele de pe borcane. Masa si numai masa (fizica) se masoara in grame.

Avem ceva de forma V + 3L = 9180 [g].

Mai scoatem doua parti (cincimi) din cele trei si ramanem cu 3580 g. Inteleg bine ca mai ramane o parte? Oamenii astia nu se pot exprima in manuale fara ghicitori? Deci ecuatia este ceva de forma:
V + L = 3580 [g]

Chiar daca problema e propusa pentru o clasa fara ecuatii, ea se rezolva cel mai bine asa. Avem de rezolvat probabil:

Daca scadem cele doua ecuatii una din alta (in mod usor de perceput) dam de 2L = ? Deci ce valoare are L? Ce valoare rezulta pentru V de aici?

Pentru copiii care stiu sa scrie ecuatiile, dar nu stiu sa le rezolve, recomand computerul sub forma (cod maxima, maxima e libera...):

solve( [ V + 3*L = 9180, V + L = 3580 ] , [V, L] )

(Desigur ca nu scriu ce rezultat apare...)
Eu nu incurajez acest mod de abordare fara a intelege ce se intampla, dar incurajez folosirea computerului chiar si pentru astfel de bagatele... (Verificare proprie si a ceea ce poate calculatorul.)


2. Daca avem 900 grame de nisip fin, poate mai pot face ceva. Daca avem 900 de grame de plumb mi-e greu sa descriu ce se poate face pe aici. Sa zicem ca avem nisip. Solutia cea mai simpla a problemei este de a vinde bananta si de a cumpara un cantar electronic. Dar astfel de solutii sunt prea simple. In cursul solutiei trebuie sa mai presupunem ca pe balanta incap cantitati de nisip cu care lucram fara si unul sau altul din corpurile date.


Atunci ne putem juca jocuri de forma urmatoare:
  • Impartim tot nisipul in doua parti egale, deci 4.5 kg sau

    Sau impartim tot nisipul in doua parti, astfel incat sa se echilibreze o parte a nisipului cu cealalta parte impreuna cu corpul de 200 de grame. Facem astfel rost de 4.6 kg si 4.4 kg.
    In problema poate ca acest mutat de nisip de pe o parte pe alta si masurat daca avem echilibru in sfarsit se numeste o masuratoare. Cele doua numere sau cantitati pe care le obtinem sunt de forma

    Acel 0.2 sta pentru 200 de grame. Unitatea standard de masura, kilogramul, am omis-o, pentru ca m-au stresssat la fizica destul in scoala. Daca mai foloseam si celalalt corp pe o parte sau alta puteam sa mai scriem si un
    in numarator.avem deci mai multe alegeri. Dupa prima "masuratoare", cam toate cantitatile de care putem face rost la acest joc sunt de forma

    (Am pus scalarul in fata, pentru ca m-au stressat destul la matematica sa fac asa.)
  • Dupa o masuratoare facem rost de cam patru kile si ceva.
  • Dupa o a doua masuratoare de acelasi tip facem rost de cam doua kile si ceva.
  • Ce joc mai poate fi jucat cu balanta, in afara de acesta de "aproape injumatatire" ?
  • Solutia:
    Imparteli pe balanta


    Impartim in doua parti egale la prima masuratoare. Facem rost de 4.5 kg de nisip.

    Impartim in doua parti egale la a doua masuratoare. Facem rost de 2.25 kg de nisip.

    La a treia luam din una din cele 4 parti de 2.25 kg de nisip atat nisip incat sa echilibram pe un talger cele doua greutati de pe celalalt talger. Ramanem cu 2kg.


  • Tema de casa:
    Folosind aceeasi cantitate de nisip si aceleasi "corpuri", sa se izoleze

    din nisipul dat.



    3. Cantitatea de

    se transfera la fabrici de prelucrare. Pe vremea mea erau interzise astfel de probleme, deoarece nu se dadeau rosii la aprozar. Elevii deveneau irascibili la ora si incepeau sa faca muzica cu stomacul.

    Care este deci solutia?


    ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!
    ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!
    ROG A NI SE SPUNE DE CE E ATATA PANICA PE CATEVA PROBLEME!

    Si ca de obicei: care sunt sursa, autorul, miza, nivelul... ?!

    Si care este solutia temei de casa de mai sus?


  • ---
    df (gauss)
    [1]


    Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47558 membri, 58582 mesaje.
    © 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ