O sa incerc sa dau intai o solutie analitica.
Deoarece aici foaia de hartie este destul de ingusta, las munca bruta pe seama tractoarelor, buldozerelor si calculatoarelor.
Mai intai cadrul matematic.
Se dau punctele A1, A2, A3; M de coordonate spatiale dupa cum urmeaza:
si am dori sa avem o formula pentru proiectia punctului M pe planul determinat de cele trei puncte A1, A2, A3. Nu voi da aici o altfel de formula.
Pentru clasa a VIII-a nu am oricum nici o sansa.
Cautam deci un punct
deci trei coordinate necunoscute. Ce conditii impunem acestui punct? In primul rand el trebuie sa fie in acelasi plan. Aceasta conditie se scrie folosind un determinant cel mai usor, cer scuze, nu este chiar VIII...
Vom vedea in curand explicit cum arata aceasta ecuatie in cazuri speciale.
Mai cerem ca MX sa fie perpendicular pe laturile triunghiului dat (A1,A2,A3).
Ajunge ca sa fie perpendicular pe (A1,A2) si (A1,A3).
Aceasta se scrie:
In principiu, solutia problemei propuse este "algoritmic deja clasificata".
Din pacate, exista ceva impedimente calculatorii. Si pentru ca nu cumva ca toata populatia romana sa foloseasca hartii pentru astfel de calcule, folosim tractorul.
Imi cer deja scuze, dar nu pot prezenta decat modul in care am rezolvat eu *cinstit* aceasta problema.
Sage... Mai intai definesc variabile, apoi o functie ce livreaza pentru imputul A1,A2,A3,M proiectia X a lui M pe planul (A1,A2,A3), apoi vedem pentru ce puncte din problema avem de folosit aceasta functie.
Cod:
Sage - in opozitie cu Mathematica, Maple, Matlan, Magma este un program liber.
(www.sagemath.org)
Multi oameni din lumea matematica urasc computerul deoarece ei sunt convinsi ca daca cer computerului 1/3 + 2/7 obtin fie zero fie 0.619047619047619... Acest lucru nu apartine secolului in care traim. Sage, impreuna cu toate sistemele de algebra computerizata livreaza 13/21, in modul acesta rezolvand multe din problemele elevilor din gimnaziu! Care sunt radacinile ecuatiei 2x^2-5x+2? Nici o problema, se tipareste solve( 2*x^2-5*x+2 == 0 ) si se obtine [x == 2, x == 1/2]. Vrem sa factorizam? nici o problema, factor( 2*x^2-5*x+2 ) livreaza instantaneu in sage 2*(x - 2)*(x - 1/2) ... Dupa parerea mea, contactul elevilor din gimnaziu cu astfel de jucarii este mult mai important decat fredonarea fara da sens a unor exercitii de calcul stupid cu rezultate urate.
Bun, din pacate, codul de mai sus este un exemplu mai avansat de cod, dar acest cod reflecta exact ceea ce este descris algoritmic de geometria analitica. Daca sunt intrebari relativ la ce este mai sus, fara probleme!
Bun. Ruland in sage aceste linii obtinem:
Am "demonstrat" astfel perpendicularitatea.
Daca nu as vedea acel numitor 58, as mai incerca cu inima impacata sa gasesc o solutie de clasa a VIII-a... Desigur, stiind acum unde este punctul E, se poate demonstra usor unde este cu metode de clasa a VIII-a, in principiu prelungind (M,O1) pana dam de un punct usor calculabil in planul (ABCD), il notam cu U, apoi taind UN cu laturile AB,AD ale patratului (ABCD), apoi din punctele obtinute facand asemanator rost de punctul de pe (A,A') din planul (M,O1,N), apoi aplicand teorema celor trei perpendiculare corespunzator in tetraedul cu varful A, cu muchii din A ce plecaca pe dreptele (AB), (AD), (AA') si cu baza din planul (M,N,O1). Este munca multa, dar cu tenacitate ea se termina repede. Cam acelasi lucru ar trebui facut insa si pentru F si exista un punct la care eu consider ca trebuie sa ma opresc.
O problema de clasa a VIII-a este pentru mine prin definitie una care se rezolva *in mod propriu* cu metodele si abilitatea de calcul specifice clasei a VIII-a, nu una care "in mod chinuit" s-ar putea rezolva cu ce se stie pana intr-a VIII-a, daca stim deja solutia si ne apropiem folosind artificii de ea...
O sa incerc sa revin sintetic (fara calcule cu ecuatii) asupra locatiei lui E, dar doar daca am timp. Daca "solutia" de mai sus este nemultumitoare, atunci suntem doi in aceesi barca. Pe pagina asta sunt insa multi adepti ai teoriei "daca e de clasa a VIII-a eu vreau o solutie de a VIII-a" (mai ales cand solutia de a VIII-a este cunoscuta) si sunt curios sa stiu cum stau apele limpezi tulburate in cazul de fata...
Rog a se pune intrebari in caz de interes asupre problemei, chiar daca cele de mai sus arata dezgustator, eu folosesc acest "stil" si pentru ca altfel nu pot bate citez in tastatura...