Trec la cea matematica.
Incerc sa calculez derivata scurt.
Mai intai se observa ca functia data este para, deci derivata va fi impara
si ajunge s-o calculam pe [ 0, oo ), unde exista.
Fie deci x>0 de acum incolo.
Prima derivata a fost intr-adevar un calvar.
Aici mi se pare mie mult mai important de mentionat la capitolul studiul lui f,
faptul ca derivata din dreapta in zero este -(0+2)(0+4)=-1/2.
Din cauza simetriei lui f, (sau a imparitatii derivatei)
panta tangwentei pe partea stanga a lui zero este +1/2.
Dupa mine, cine rareaza asa ceva trebuie pedepsit mai mult decat daca nu trage
inca o derivata... In fine, s-o calculam si pe ea:
Radacinile (pozitive) sunt "usor" de calculat *la patrat*,
, deci doar plusul supravietuieste,
si plasat pe axa dincolo de *patratul* 2 pentru zerourile lui f.
Stiu, aici totul este usor dupa ce chiar am vazut graficul.
(Primul lucru pe care l-am facut a fost un gnuplot.)
N.B. Wolfram costa bani, nu poate fi introdus la scoala.
Dar ceea ce folosesc eu este liber.
N.B.2 Si ar trebui lasat incetul cu incetul la examene (si la clasa).
In definitiv, la tabla nu se fac astfel de calcule, deci profesorii
nu trebuie sa stapaneasca derivarea contra timp cu sicane.
In al doilea rand, esenta din analiza nu este precizia de calcul,
ci interpretarea rezultatelor si declansarea calculelor.
N.B.3 Laaasa-i... Treaca de la noi!
Stim cum stau lucrurile...
Concluzia mea: Nu e nici rau nici bine, daca examenele se transforma in
cursa cu timpul atata timp cat toti cei ce-l dau sunt supusi ani la rand
la acelasi standard pe toata tzara. Dac nu, e rau rau.
Este insa intrigant ca
NU se gaseste loc pe fitzuica cu subiectele de examen ca sa se scrie macar aluziv
... sa se studieze (incluzand extreme locale/globale, (ne)simetrie, inflexiune,
asimptote, derivabilitate, tabela de variatie) ...
Aici ar trebui sa inchei cu semnatura lu' Dom' Petre!
(O sperantza mai are omul, si aia delegata sus de tot.
![](images/smile.gif)
)