Bine ai venit guest
 
User:
Pass:

[Creare cont]
[Am uitat parola]
iBac = materialul ULTRACOMPLET de pregătire pentru bac la mate. Dacă vrei poţi.
Forum pro-didactica.ro  [Căutare în forum]

Forum » Cereri de rezolvări de probleme » | P(N) | = | R |
[Subiect nou]   [Răspunde]
[1]
Autor Mesaj
AdiM
Grup: membru
Mesaje: 346
02 Jan 2009, 20:45

[Trimite mesaj privat]

| P(N) | = | R |    [Editează]  [Citează] 

Daca P(N) este multimea submultimilor multimii numerelor naturale ( ), demonstrati: card(P(N))=card(R), unde R este multimea numerelor reale.

Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
31 Dec 2008, 00:13

[Trimite mesaj privat]


Se foloseste teorema Cantor - Bernstein: date fiind doua multimi A si B; daca exista doua functii injective
, atunci cele doua multimi sunt echipotente (au acelasi cardinal)


---
Euclid
AdiM
Grup: membru
Mesaje: 346
02 Jan 2009, 11:21

[Trimite mesaj privat]


Ati putea, va rog, sa fiti putin mai explicit? Am cautat pe wikipedia despre |R|(http://en.wikipedia.org/wiki/Cardinality_of_the_continuum) si nu imi este foarte clara nici macar explicatia intuitiva .

Mai concret...am inteles intuitiv ca putem pune zecimalele unui numar real intr-o corespondenta injectiva cu N si ca fiecare numar real are, de fapt, aleph-zero zecimale. Dar trecerea pentru simpificare la sistemul binar mi se pare un pic cam abrupta...isi atinge scopul, pentru ca asa e cel mai clar ca |R|=2^aleph-zero, dar...nu e cam "hocus-pocus, facem o magie si a iesit" ? In limbaj matematic...nu se pierde generalitatea presupunand ca suntem in binar?


Multumesc.

Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
02 Jan 2009, 19:12

[Trimite mesaj privat]


[Citat]
Ati putea, va rog, sa fiti putin mai explicit? Am cautat pe wikipedia despre |R|(http://en.wikipedia.org/wiki/Cardinality_of_the_continuum) si nu imi este foarte clara nici macar explicatia intuitiva .

Mai concret...am inteles intuitiv ca putem pune zecimalele unui numar real intr-o corespondenta injectiva cu N si ca fiecare numar real are, de fapt, aleph-zero zecimale. Dar trecerea pentru simpificare la sistemul binar mi se pare un pic cam abrupta...isi atinge scopul, pentru ca asa e cel mai clar ca |R|=2^aleph-zero, dar...nu e cam "hocus-pocus, facem o magie si a iesit" ? In limbaj matematic...nu se pierde generalitatea presupunand ca suntem in binar?


Multumesc.


Nu e chiar asa. Corespondenta dintre partile multimii numerelor naturale si pozitia cifrelor egale cu 1 nu este bijectiva. Buba provine din exemplul urmator:

Demonstratia se bazeaza pe constructia a doua functii injective
, respectiv
, combinata cu teorema Cantor-Bernstein. In final, functia bijectiva cautata nu se exprima in mod explicit.


---
Euclid
AdiM
Grup: membru
Mesaje: 346
02 Jan 2009, 19:48

[Trimite mesaj privat]


Intelesesem ideea inca din primul dumneavoastra raspuns. Insa nu cunosc teorema Cantor-Bernstein, dar o pot cauta.

Totusi, din spirit parazit, va rugasem sa imi oferiti o alternativa, eventual mai intuitiva.

Sincer, aceasta problema mi-a starnit curiozitatea inca din prima clipa cand am vazut-o, insa teoria multimilor e un domeniu pe care nu l-am aprofundat si nu intentionez sa o fac in viitorul apropiat. Daca nu se poate rezolva decat foarte riguros si necesita cunostinte avansate de teoria multimilor, va rog sa imi spuneti. Daca nu, ma multumesc si cu o explicatie intuitiva.

Multumesc.

Euclid
Grup: Administrator
Mesaje: 2659
02 Jan 2009, 20:45

[Trimite mesaj privat]


O schita a demonstratiei teoremei Cantor-Bernstein. Fie
doua functii injective. Folosim urmatoarea

Lema (Tarski, adaptare). Fie
o functie monotona, adica o functie care verifica propozitia

Atunci functia
are cel putin un punct fix.

Ca idee un punct fix este construit 'explicit' astfel:


Revenind la teorema, definim functia

Aceasta functie este monotona (usor de observat), deci conform lemei exista
astfel incat
.

In final, o bijectie intre cele doua multimi din enunt se defineste astfel:

(nu este greu de vazut ca functia este bine definita, etc.)


---
Euclid
[1]


Legendă:  Access general  Conţine mesaje necitite  47543 membri, 58560 mesaje.
© 2007, 2008, 2009, 2010 Pro-Didactica.ρ